Naar Noord-Biak voor een waterproject. - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Naar Noord-Biak voor een waterproject. - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Naar Noord-Biak voor een waterproject.

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

07 September 2022 | Indonesië, Biak

Vandaag gaan Inge en ik samen met Haniel naar Noord-Biak om daar een waterproject te bekijken.

Toen ik nog in Nederland kreeg ik te vraag of ik kon uitkijken naar een waterproject in een kampong die mogelijk vanuit Nederland kon worden gefinancierd, eventueel mede ondersteund door ons.

De morgen is gestart met een hevige onweersbui met ontzettend veel regen.Haniel was om 10 uur in het hotel, waarna we Inge opgepikt hebben en naar kampong Wafor gereden zo’n 23 km van Biak.

Daar aangekomen eerst naar de kapale kampong (hoofd van de kampong) gereden en op zijn kantoor overleg gevoerd over de eventuele aanleg van een watervoorziening in de kampong. Hij was heel erg enthousiast en vertelde dat dicht bij de kampong een bron was.

Die bron zijn we gaan bekijken en dat zag er best goed uit, op bodem van het riviertje was een soort wel of kwelwater dat omhoog borrelde uit het koraal.

Bij dit riviertje zal een klein pomphuisje moeten komen om van daaruit het water omhoog te pompen naar een hoger gelegen reservoir.

Vanaf dat reservoir gaat er dan een leiding langs straat waar op verschillende plekken in de kampong tappunten moeten worden gemaakt.

Samen met Haniel en de kapale kampong zijn we hele kampong door gelopen om te kijken hoeveel tyleen buis we eventueel nodig hebben.

Omdat het in de kampong behoorlijk heuvelig is moet het reservoir boven op een heuvel geplaatst worden. Dat betekent dat we weg moeten kruizen die klaarligt om geasfalteerd te worden. Ik stel voor omnu het nog kan, een mantelbuis onder de weg door te leggen. Of dit project wel of niet door gaat, ik vind dat we dit gewoon moeten doen. We moeten alleen maar 10 meter buis kopen.

We moeten wel toestemming hebben dat er een sleuf gegraven wordt door de weg. Dan is het makkelijk dat je samen met mensen als Haniel werkt, die wist tijdens onze lunch de toestemming te regelen.

We gaan bekijken wat de totale kosten ongeveer zullen zijn.

Later in de middag heb ik Serly nog ontmoet die moest ik nog schoolgeld gegeven voor een jongen die in Ambon gaat studeren. Serly heeft een studiebeurs voor hem geregeld, maar lang niet alles wordt betaald verblijf en dergelijke wel, maar de reis naar Ambon moet betaald worden en we hebben ook een telefoon voor hem gekocht zodat hij via Serly contact met zijn ouders kan houden. Zijn ouders hebben we zondag tuinzaden gegeven. Zo proberen we kinderen van arme families een kans te geven om een studie af te ronden en daarna de ouders kunnen helpen zodat zij het ook beter krijgen.

We helpen veel meer kinderen met schoolgeld en hopen dat ze na hun studie een baan vinden.

Vanavond wilde ik de stad in lopen en toen kwam ik Joke tegen. Joke is de vorige kok van het Insia Hotel, het hotel waar ik verblijf. Joke heeft tijdens corona ontslag gekregen.Ze had soep voor mij gekookt en ik moet zeggen de soep was voortreffelijk zoals ik voor Corana gewend was toen ze hier nog kok was. Dit was heel erg lief van Joke.

Ze weet dat het eten hier in het hotel op dit moment erg minimaal is en vaak niet smaakvol.Regelmatig staat er koude soep of geen soep. We hebben er wel paar keer wat van gezegd maar die jongens hier kunnen er ook niks aan doen.

Ik hou me er verder ook niet zo met bezig, ik heb het samen met Mark hier prima naar ons zin gehad, en dat heb ik nu nog.

Daarna toch nog even de stad in gewandeld om te kijken of er een horlogemaker is die mijn batterij in mijn horloge kan vervangen.

Bij pasar Lama zag ik voor een naaiatelier wat horloges staan. Dus daar gevraagd of ze er nieuwe batterij in konden zetten. Geen enkel probleem, binnen de kortste keren lag het horloge open en nog even later lag alles er uit. Na een half uur gepruts was het voor mij wel genoeg en zei dat ik morgen wel terug zou komen. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat ik in Nederland een nieuw horloge moeten kopen.

Groeten Mark en Jantinus


  • 07 September 2022 - 05:39

    Truus:

    Ik geniet van je verslagen. Hopelijk komt t toch goed met je horloge. Wist inge geen plek waar ze de batterij konden vervangen. Vlgs mij kon dat ook bij de juwelier op de hoek, schuin tegenover t politiebureau.
    Groetjes voor jou en iedereen.

  • 07 September 2022 - 11:07

    Betteke:

    Wat een mooi verhaal Jt.
    Ik denk dat Elly nu weet wat haar te wachten staat...

  • 07 September 2022 - 11:57

    Frank Gibson:

    Wat het horloge betreft is het waarschijnlijk wel verloren tijd, maar het bandje ziet er nog wel redelijk uit.
    Ik lees je berichten getrouw en probeer ook de kampongs op google maps te vinden. Alleen kampong Wafor ligt bij google maps heel wat verder weg dan 23 km. Is er nog andere kampong Wafor?
    Nogmaals lof voor alles wat er allemaal gedaan wordt.

  • 07 September 2022 - 14:20

    Robert:

    Van Biak stad naar Wafor is vlgs Google Maps 85 km, oftewel 2 uur en 15 minuten......
    "via JL Raya Sorido....Fastest route now due to traffic conditions."
    Grappig om te lezen niet ? Alsof er files à la Nieuwegein zouden kunnen staan....

  • 08 September 2022 - 18:01

    Hennie Dobben:

    Nou Jantinus, ik hoop dat je wel bij de tijd blijft, anders mis je later je vliegtuig. Maar zover is het nog niet. Prachtige verhalen weer, genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Biak

Samen met Mark naar Biak

Recente Reisverslagen:

19 September 2022

Onze reis naar Biak zit erop.

13 September 2022

Vandaag mijn laatste dag op Biak.

12 September 2022

Een rustig weekend

10 September 2022

Installatie hydrocultuur

09 September 2022

Pasar ikan Bosnik (vismarkt Bosnik)
Jantinus en Mark

Weer in Biak Papua

Actief sinds 11 Jan. 2009
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 563628

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 14 Maart 2024

Biak 2024

16 Augustus 2022 - 15 September 2022

Samen met Mark naar Biak

12 Februari 2020 - 08 Maart 2020

Jantinus op Biak

05 September 2018 - 27 September 2018

Naar de bruiloft op Biak

14 Februari 2016 - 14 Februari 2016

Biak 2016

26 Februari 2015 - 26 April 2015

Elly en Jantinus in Biak

18 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Biak 2014

28 Februari 2013 - 28 April 2013

Hoe het ons vergaat in Biak 2013

23 Februari 2012 - 22 April 2012

Ons verhaal in BIAK 2012

28 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Biak Papua 2011

05 Februari 2010 - 22 Mei 2010

Alweer in Biak

02 Oktober 2009 - 27 November 2009

Terug in Biak

14 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: