Maandag en dinsdag schoolspullen kopen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Maandag en dinsdag schoolspullen kopen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Maandag en dinsdag schoolspullen kopen

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

03 Maart 2020 | Indonesië, Biak

Maandag heb ik samen met Inge allerlei zaken geregeld.
Zoals het bestellen van 13 schoolbanken voor de school van kampong Adibai.
In de stad Biak zijn tientallen meubelmakers dus keuze genoeg.
We hebben bij een meubelmaker in Dolog een prijs afgesproken inclusief brengen naar kampong Adibai’
Ook gaat hij drie boekenkasten maken voor de school, de boeken liggen nu op de vloer in de leslokalen.
Voor de school in kampong Sunday een projectiescherm voor de beamer gekocht.
De school wil ook graag boeken voor de Engelse les in klas 4, 5 en 6, het is erg belangrijk om daar al Engels te gaan geven.
Tot op heden hebben wij de gevraagde boeken, nog niet gevonden lesboeken genoeg maar niet voor Engels.
Daarna met Inge naar timmerwerkplaats waar haar zes raamkozijnen worden gemaakt inclusief glas.
Vorige week opgemeten en nu al klaar, hopelijk worden ze snel geplaatst in Inge haar nieuwe huis, er zitten nu golfplaten voor gespijkerd geen mooi gezicht als je in de kamer zit.
De mobile telefoon van Inge laten repareren in de stad, al lange tijd was het bijna onmogelijk om Inge te bellen, dat is nu opgelost.
Inge moest voor het avondeten nog groenten hebben, die we gehaald hebben bij pasar Darfuar drie kilometer buiten de stad, de groenten zijn daar goedkoper dan in de stad.
Er zijn geen kramen, de vrouwen zitten de hele dag gehurkt bij hun koopwaar die op de grond is uitgestald.

Dinsdag

We hebben afgesproken vandaag naar scholen van de kampongs Sunday en Adibai te gaan.
Ik heb Martince ook gevraagd of ze mee wil, Martince is het meisje dat vorig jaar een nieuwe heup heeft gekregen, zie verslag 3 op deze site.
Ze wilde heel graag mee, ze komt nooit buiten de stad omdat er thuis geen vervoer is, en geen geld om ervoor te betalen voor.
Chris opgehaald en doorgereden naar Inge, toen we bij Inge aankwamen waren de timmermannen al druk aan het werk om de raamkozijnen te plaatsen, het is erg mooi geworden, geen golfplaten meer voor de ramen, wat een verbetering.
Begrijpelijk dat daardoor Inge niet mee ging naar de kampongs.
We zijn eerst naar kampong Sunday gereden om het projectie scherm te brengen, het scherm werd direct geplaatst.
De laptop en beamer werden geïnstalleerd, inmiddels zaten alle kinderen van de school in dit lokaal, de plaatjes te bewonderen op het scherm, ze waren er erg blij mee.
En er moest een groepsfoto worden gemaakt met alle leerlingen van de school.
Hierna naar de school in kampong Adibai, daar vertelt aan het hoofd van de school dat de 13 schoolbanken en de 3 boekenkasten zaterdag gebracht worden, wat was hij daar blij mee.
Verder met hem over de toiletten gehad, want het is toch absurd dat kinderen niet naar het toilet kunnen.
We hebben overlegd dat hij eerst de toiletten grondig schoon laat maken, en dat we daarna zullen zorgen voor materiaal zoals golfplaten om de kapotte te vervangen, we zorgen triplex plafon platen en voor saus en verf.
Buiten gaan we zorgen dat er een dakgoot wordt geplaatst met een afvoer naar een kunststof reservoir die op een verhoging wordt geplaatst.
Charles van het waterbedrijf zal een leiding naar de toiletten aanbrengen en zorgen voor water dat de kinderen daar ook hun handen kunnen wassen.
Ook vrouwelijke docenten waren erg blij dat de toiletten worden opgeknapt, ook zij hoeven straks niet meer achter de struiken zitten.
Terug gereden naar Biak Chris en Martince weer afgezet bij huis, en ik terug naar mijn hotel, een lange maar goede dag gehad.

Een warme groet uit Biak,

Jantinus

• 04 Maart 2020 - 14:23

Robert Schreurs:

Leuk die filmpjes van je autoritten Jantinus ! Ik zie dat de honden op Biak nog steeds onbekommerd de weg oversteken !!! Terwijl er toch ieder uur wel een auto moet langskomen :-). In onze tijd was het ook al oppassen dat je niet met je fiets tegen zo'n kamponghond reed...of hij jou in je benen beet ! Tjonge wat een groen en een rust daar buiten Biak "stad". Dat zou mij wel bevallen. Ik denk er over om in Biak een zaak op te zetten.....of in golfplaten .....of in schokbrekers voor auto's !!!
    Maar zonder gekheid: prima actie daar op school in Kampong Landbouw ! Jullie hebben de Kepala Skola kunnen overtuigen dus. Zeker ook met die absurde toestanden met de toiletten.
    Ontroerend het monument van de ramp met de Neutron in 1957 (Net voordat wij met een zelfde vliegtuig naar Biak kwamen).
    Hartelijke groeten.

• 04 Maart 2020 - 15:15

Sonja:

Wat goed, dat de 13 schoolbanken plus ook nog boekenkasten, geleverd kunnen worden aan de school. Ik heb inmiddels ook daarvoor een donatie gegeven. Ook geweldig dat ze de toiletten gaan opknappen. En dat er water komt. Je doet geweldig werk daar. Succes nog voor de laatste dagen. Groetjes.