Waterproject kampong Lembah Suneri - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Waterproject kampong Lembah Suneri - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Waterproject kampong Lembah Suneri

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

28 Februari 2020 | Indonesië, Biak

Kampong Lembah Suneri is een arme kampong ongeveer 20 km van Biak.
De school daar hebben we in 2018 gerenoveerd, en er een toiletgebouwtje gebouwd, voor het benodigde water is er een regenton geplaatst om water van het dak op te vangen.
Bij ons bezoek in 2018 werd duidelijk dat de watervoorziening in de kampong bestaat uit een klein riviertje met door zand vervuilt water.
Het water om te drinken en te koken wordt zoveel mogelijk van het dak opgevangen maar bij droogte noodgedwongen uit het riviertje gehaald.
In dit riviertje doen de vrouwen de was, en er wordt water gehaald om thuis gebruiken een ongezonde situatie ook voor de kinderen van de kampong.
We hebben samen met mensen uit de kampong een bron gevonden zo’n kilometer van de kampong.
Daar stroomt water uit de rotsen, het lijkt een prima waterbron, terplaatse moet kleine waterbak worden gemaakt waarin water opgevangen kan worden, wat met een tyleen leiding via vrijeval naar een tappunt in de kampong kan lopen.
Nadat er genoeg sponsorgeld binnen was zijn we dit project in 2018 begonnen.
Inge heeft gezorgd voor het materiaal voor het maken van de waterbak en een timmerman.
Mannen van de kampong hebben gezorgd dat het materiaal zoals stenen, cement, zand en gemalen koraal voor het maken van beton naar de bron gebracht, wat heel erg zwaar was, ze moesten een hoogte van 80 meter overbruggen.
Nadat de bak klaar was, heeft Inge de tyleen leiding en hulpstukken bestelt.
Charles en Robert van het waterbedrijf hebben gezorgd voor de aanleg.
We hadden afgesproken om de leiding door het kleine riviertje die door de kampong loopt te leggen.
Maar dit riviertje ging op een niet zichtbare plaats odergronds om dichtbij de kampong weer tevoorschijn te komen, Charles besloot om de leiding over de heuvel te leggen, daardoor kwam de leiding hoger te liggen dan de bak en heb je dus geen water.
Toen ik hier aankwam had ik dus direct een probleem, die ik moest oplossen.
Met mensen in de kampong afgesproken om het tappunt voor de heuvel te plaatsen, de bewoners moeten wel wat verder lopen maar dat vonden ze helemaal geen bezwaar.
Samen met Charles en wat mannen van de kampong gisteren twee tappunten geplaatst, de mannen waren blij verrast dat er koel en mooi schoon water uit de kraan kwam, je zou het zo willen drinken maar dat raad ik nooit aan, beter om eerst te koken, bij de bron in 2018 hebben we het water wel gedronken.
De mannen in de kampong willen in overleg met kapala(hoofd) kampong het laatste stuk gaan uithakken /graven, zodat het tappunt dichterbij kan worden gemaakt.
Wij sluiten dit project af, niet helemaal tot mijn tevredenheid, maar soms gaan dingen anders dan je ze gepland hebt.

Een warme groet uit Biak

Jantinus

• 28 Februari 2020 - 19:03

Henk En Bets:

Hoi Jantinus,

Zoals jij aangeeft sluit jij dit project niet naar tevredenheid af.
    Ik zie dat toch positief wat er met jou advies nu allemaal weer mogelijk is.
    En dat er een begin wordt gemaakt om te zorgen dat het water met het uitkappen te zorgen dat het tappunt dichter bij komt en hoeven ze niet meer zo ver te lopen.
    Dat hebben jullie onder jou aanvoering weer goed opgelost voor de bewoners.
    En weer duidelijke foto,s van gemaakt om het te laten zien.
    Fijne week gewenst met jullie allen.
    groet,
    Henk en Bets

• 29 Februari 2020 - 10:42

Jantsje:

Dag Elly en Jantinus.
    Sinds vorige week beheer ik de website van de Odd Fellows. Er is mij gevraagd de website meer inhoud te geven zodat er meer achtergrondinformatie op te vinden valt. De vrouwenloge in Meppel heeft dit project gesteund en overweegt volgend jaar Biak opnieuw te steunen. Wat vinden jullie ervan als ik dit laatste bericht op de website plaats? In dit bericht wordt heel duidelijk dat er in samenwerking met de locale bevolking wordt gezorgd dat mensen het daar beter krijgen. Het getuigt van grote inzet met goed resultaat, ook al had je hier hogere verwachtingen van. De website kan overigens alleen worden bekeken door de vrouwenloge in Meppel (ca 50 dames).
    Lieve groet, Jantsje.

• 29 Februari 2020 - 11:07

Jantsje:

PS: kan ik ook een link van deze blog er opzetten? Vinden jullie dat goed? En wie weet voor iedereen wel handig om het banknummer van het project nog eens te noemen. Ik ben het helemaal kwijt! :-)

• 29 Februari 2020 - 13:35

Herman En /dineke:

Hoi Jantinus, ,We genieten van jouw verslagen en vooral van de filmpjes, het is net of we even met je meerijden, wil je de groeten doen aan Inge, Chris en Martha. groetjes van Herman en Dineke.