Dinsdag 18 september. De dag van de Mas Kawin. - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Dinsdag 18 september. De dag van de Mas Kawin. - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Dinsdag 18 september. De dag van de Mas Kawin.

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

18 September 2018 | Indonesië, Biak

Vandaag werd de Mas Kawin (bruidsschat) voor Margriet gebracht.
De hoogte van de bruidsschat wordt door de ouders van het aanstaande bruidspaar overeen gekomen, een deel bestaat uit schalen en ander aardewerk en een deel uit geld.
Alles gaat volgens de Adat van de Papua’s, tegenwoordig is het instant houden van de traditie het belangrijkste.
In het geval van Margriet en Jeroen was het zo dat Jeroen zijn familie gesteund en begeleid werd door een Papua fam. uit Nederland en hun fam. op Biak.
Het bruidspaar heeft geen rol in het geheel, maar Jeroen bracht samen met zijn fam. begeleid door muziek en dans naar het huis van Margriet haar ouders.
De schalen en ander aardewerk wordt later verdeeld in de fam. van de bruid,net zoals de fam. van de bruidegom de schalen uit hun fam. verzamelen tot de afgesproken waarde, zodoende heeft iedere fam. altijd schalen in huis die weer gebruikt worden bij een volgende keer.
Wanneer de mas kawin is afgeleverd wordt er gebeden en gesproken door beide families en daarna gegeten en de fam. Wejai had heel veel eten klaar staan voor hun gasten, traditioneel als eten zoals papeda en veel vis, varkensvlees en groentes, rijst en groentes lekker allemaal.
Jullie kunnen een indruk krijgen middels de bij gevoegde foto’s en filmpjes

• 18 September 2018 - 14:23

Marjolijn:

Wat leuk om jullie te volgen en helemaal de voorbereidingen van Margriet haar bruiloft, prachtig! Leuk om ook de filmpjes te zien. Heel veel plezier en een dikke kus voor Margriet!

• 18 September 2018 - 16:05

Betteke:

Geweldig dat jullie dit allemaal kunnen meemaken!
    Wat een vrolijkheid en energie en iedereen lijkt even enthousiast mee te doen.
    Geniet maar lekker van deze bijzondere dagen. Ik ga ervan uit dat ik een hele dag moet uittrekken om alle filmpjes van Jt te kunnen bekijken en lekker te kunnen bijkletsen Elly als jullie weer in Bork bint... Nogmaals iedereen de groeten en de felicitaties overbrengen van ons. In het bijzonder natuurlijk het bruidspaar.

• 18 September 2018 - 17:51

Sonja:

Wat een leuke adat he! Ik heb het vroeger helaas nooit meegemaakt terwijl ik er zo dichtbij was! De schalen zijn ook mooi. Heb nog naar een paradijsvogel gekeken! Weet je nog wel Elly? En nu nog het echte feest. Leuke videootjes en foto's. Ik voel me echt aanwezig!
    Heel veel plezier jullie!
    Groetjes, Sonja.

• 19 September 2018 - 16:49

Hek En Bets:

Wat weer super mooie foto,s en verslagen.