Rust en rijst, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Rust en rijst, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Rust en rijst,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

20 Maart 2011 | Indonesië, Biak

Vandaag hebben we eerst lekker uitgeslapen, de mail gelezen en op nu.nl het wereld gebeuren gevolgd.
Om 12uur vanmiddag hebben we Herman en Dineke opgehaald van het vliegveld die kwamen terug van hun uitstapje naar Nabire.
Zij zijn daar naar een duik ressort geweest op een klein eilandje, geleid door Arne een Nederlandse man, het is een beschermd natuur gebied.
Zij waren daar samen met de loges van Truus en hebben het er heel erg naar de zin gehad en veel moois gezien.
Later op de middag zijn we weer naar Padwa sup geweest de kampong waar we een aantal mensen helpen met rijst thee en suiker.
We hebben vandaag 150 kilo rijst 10 kilo suiker en 10 pakjes thee afgeleverd.
Om Herman en Dineke te laten zien waar het terecht komt hebben wij het bij een huis zelf gebracht, de rest wordt door ? (ben haar naam even kwijt) de jonge vrouw die daar als dominee werkt verdeeld.
Wij willen niet als een soort sinterklazen pakjes rond brengen, we weten zo ook wel dat de mensen er heel blij mee zijn.
Bij het gezin waar we het gebracht hebben waren ze aan het eten en Inge die bij ons was zei dat het te jong geplukte bananen waren die zij gekookt hadden.
Waarschijnlijk was er anders niets, toch een fijn gevoel dat zij nu weer rijst kunnen eten.
Het is heel beklemmend dat mee te maken, als ik er vandaan kom kan ik wel huilen om alles wat je ziet, maar weet ook wel dat we maar weinig kunnen doen aan alle ellende.
Gulle gevers ik hoop dat ik jullie hiermee kan duidelijk maken dat wij heel erg blij zijn met iedere zak rijst die dankzij jullie op de goede plaats terecht komt, dank je wel en ga zo door.





  • 20 Maart 2011 - 18:31

    Corry En Roel:

    Ha Elly en Jantinus,

    Ik blijf het toch wel ''raar'' vinden dat ik aan mensen zo nu en dan een mail schrijf die ik eigenlijk helemaal niet ken!!!!!Maar dat is niet helemaal waar....want ik lees jullie mails en ik kijk naar de foto's, daardoor ben ik jullie wel wat gaan kennen. Als ik in de gelegenheid ben dan sla ik bijna nooit een dag over, dus ben goed op de hoogte. Ja Elly dat gevoel van machteloosheid ken ik ook maar al te goed als we in het buitenland zijn, en we zien die armoede om ons heen, en als je wat geeft dan zijn ze ook nog eens zo dankbaar dat je het genant vind om wat te geven. Wat een ellende als je goed om je heen kijkt, maar toch ook wel weer mooi dat je dit in ieder geval kunt doen. Ik zal het geld volgende week naar het rekening nummer van je broer overmaken, want ik denk dat die denkt.....komt het nu wel....ja het komt echt wel.

    Verder was het geen onaardige dag vandaag, we hadden volop zon en weinig wind......de hele dag kon je buiten zijn, en dan wil ik die dag eigenlijk van alles doen lopen fietsen noem maar op,en die winter wil ik nu zo snel mogelijk vergeten!!!! Morgen het begin van het voorjaar. Als je altijd mooi weer hebt dan heb je het niet over het weer, maar wij Nederlanders zijn niet zoveel gewend, vandaar dat wij het er altijd over hebben, iedere mooie dag is meegenomen.

    Oké het ga jullie goed daar, en tot een volgende mail,
    hartelijke groeten.

  • 20 Maart 2011 - 18:47

    Jantsje:

    Wat heerlijk dat jullie zo ontspannen aanschuiven bij de dominee. Is er voor hem toch ook nog zinnig werk aan de winkel. Gelukkig kun je om het evangelie lachen zie ik, want het is een blijde boodschap! Hou dat voor ogen.
    Moeilijk om die armoede telkens weer te zien in volle omvang. En wat is nou rijst helemaal! Hoe gemakkelijk om wat eurootjes die kant op te schuiven. Wat is het verschil in de wereld toch groot!
    Weet je al dat de film "Gooische Vrouwen" hier volle zalen trekt! Echt een gemis als je juist nu in Biak zit! Voor Jantinus zou er binnenkort een echte mannenavond zijn geweest met bier, bitterballen en babes. Ik ga volgende week voor de 2e keer, want echt heel erg leuk! Als je liefhebber bent, dan krijg je 'm van mij op je verjaardag. Zo niet: ik ga geen paarlen voor de zwijnen werpen.

  • 20 Maart 2011 - 18:50

    Mini En Henk:

    L.S.
    Ben ,hoe vreemd het ook klinkt, blij dat het onderkomen van de dominee(het was geloof ik nog vicaris) ,ook niet uitblinkt door luxe en ik hoop dat ze de tekst :”gij zult bij brood alleen niet leven” in eerste instantie zeker omzet in, eerst brood op de plank en dan zien we wel..
    Wanneer er achter het geheel een weldenkende god zit zal die het zeker begrijpen.
    Je merkt wel die zondagsgedachte is bij mij toch nog wel aanwezig.
    Wat een stookhok!!!
    JanT is een eenvoudig kooktoestel een haalbare kaart ?maar ja dan zit je ook met de brandstof .
    Een aanpassing met een paar rondgebogen golfplaten zou al heel wat warmte , dus stookhout schelen.
    Ik moet dan denken aan een schermpje om het gaspitje op trektocht met Jeroen.
    Maar ja excuus ,ik met mijn westerse ideeën laat maar ……………………..
    Volgers u hebt, met mij, weer de erbarmelijke omstandigheden met eigen ogen kunnen zien,
    GEEF GUL,GEEF GUL

  • 21 Maart 2011 - 02:36

    Hillie Koning:

    Hallo Elly en JT
    wat weer een heerlijke avonturen, maar ook wat een armoe.
    het is niet alleen geen eten hebben, maar als Truus schrijft "het komt met bakken de lucht uit"dan denk ik vaak je zal in zo'n hutje zitten alles nat en ook nog honger vreselijk moet dat zijn.
    ik ben blij dat jullie aktie zo goed loopt. ik hoop van ganse harten dat het ook heel goed blijft lopen.
    En dat je het weer heerlijk vind om weer (thuis) te zijn kan ik me goed voor stellen, er zijn zoveel mensen die een vakantie huis hebben in het buitenland.
    Nou wil ik niet zeggen dat jullie daar vakantie houden, want we lezen en zien hoe veel jullie doen, maar dat je een plekkie heb waar je naar terug kan keren dat is toch heerlijk.
    De komende week ben ik weer in Lunteren, mijn steentje bijdragen voor onze jeugt van vroeger.
    dus je zal me niet eerder dan Vrijdag weer zien. Ik hoop dat het met je rug weer wat beter gaat Elly zo niet dan hoop en bid ik dat het nu je thuis ben toch snel over gaat.
    Hartelijke groeten en veel liefs Hillie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantinus en Mark

Weer in Biak Papua

Actief sinds 11 Jan. 2009
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 563587

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 14 Maart 2024

Biak 2024

16 Augustus 2022 - 15 September 2022

Samen met Mark naar Biak

12 Februari 2020 - 08 Maart 2020

Jantinus op Biak

05 September 2018 - 27 September 2018

Naar de bruiloft op Biak

14 Februari 2016 - 14 Februari 2016

Biak 2016

26 Februari 2015 - 26 April 2015

Elly en Jantinus in Biak

18 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Biak 2014

28 Februari 2013 - 28 April 2013

Hoe het ons vergaat in Biak 2013

23 Februari 2012 - 22 April 2012

Ons verhaal in BIAK 2012

28 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Biak Papua 2011

05 Februari 2010 - 22 Mei 2010

Alweer in Biak

02 Oktober 2009 - 27 November 2009

Terug in Biak

14 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: