De nieuwe pasar, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu De nieuwe pasar, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

De nieuwe pasar,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

06 Februari 2011 | Indonesië, Biak

De pasar was en hoort denk ik midden in de stad, maar jaren geleden werd besloten dat er een nieuwe moest komen, ongeveer 5 jaar geleden werd die dan ook gebouwd maar wel ver buiten de stad.
De bewoners en handelaren waren daar niet blij mee, dus bleef men in de oude.
Vorig jaar mei werden er stappen ondernomen en de oude gebouwen met de grond gelijk gemaakt.
De situatie is nu zo de nieuwe pasar is in gebruik genomen maar overal in de stad zie je mensen zitten met hun groente en er komen veel kleine toko’s bij.
De mensen vinden het te duur om naar de pasar te gaan zij betalen voor de taxibusjes twee keer zoveel dan vroeger en ook de Ojek (motortaxi) is te duur geworden.
Wij zijn vandaag even wezen kijken op zondag is er niet echt veel maar je ziet dat mensen buiten de gebouwen hun handel aan bieden, een plaats binnen zal wel geld kosten denk ik.
Komende week nog maar eens kijken, ook wij gingen vaak na Jt werk even naar de pasar en gaan nu ook dichterbij kijken.
Vanmiddag kwam Inge ons verrassen met pisang goreng die zij gemaakt had, ze waren nog warm.
Haar dochter Donna had de bananen gestuurd vanuit Manokwari waar zij woont die hiervoor erg lekker zijn, zij had haar moeder gevraagd of zij ze wilde bakken en oa naar ons te brengen, zij kent ons uit verhalen en Jt via facebook.
In Manokwari wordt veel groente en fruit verbouwd het is een vruchtbaar en wat koeler gebied.
Veel tijd van praten had Inge niet, de pomp in haar waterput was stuk en zij was op weg naar iemand die dat maken kon, later hebben we gehoord dat er aan gewerkt wordt.
Jt is ook al op pad geweest vanmorgen hij kreeg via Truus bericht dat er een groot waterleidinglek was, hij heeft een monteur opgehaald en die heeft het afgesloten, morgen repareren, men kent hier geen storingsdiensten
Voor de rest van de dag, de laatste troepjes opgeruimd zodat de koffers in een andere dan onze slaapkamer kunnen staan, het was niet echt weer om te werken, het was heel erg broeierig vandaag bij een temp van 34 gr in de schaduw.
Dus bij de ventilator in de buurt blijven, het is nu kwart over tien en nog 26,5
Dus die ventilator gaat mee naar de slaapkamer, nog mensen jaloers?

• 06 Februari 2011 - 19:52

Mini En Henk:

L.S.
    In Frankrijk zie je ook dat met buiten de stad grote winkelcentra bouwt en daardoor sluiten allerlei kleine winkeltjes in de dorpen en de stadjes. De mensen komen dan per auto een keer per week en stouwen voor een hele week voedsel in dat vervoermiddel.
    Bij ons in Olst zijn de oude kleine kruideniers,bakkertjes ,groenteboer,slagers ook verdwenen en is die plaats overgenomen door een tweetal supermarkten ,maar die bevinden zich wel in het dorp.
    Het inslaan van boodschappen voor een hele week is hier ook wel regel en de dagelijkse boodschappen ,brood,groente,vlees worden veelal dagelijks gekocht.Nu is Biak natuurlijk wat omvang betreft ook niet met Olst te vergelijken en de kultuur en niet te vergeten de welstand zijn
    niet te vergelijken. Als ik jullie foto’s en verhalen lees ,dan denk ik dat onze welvaart en welstand geen gelijke tred houd met de levensvreugde in Biak .
    Pisang goreng heb ik voor het eerst gegeten in de Geulstraat in de rivierenwijk in Deventer.
    Plm.40 jaar geleden was ik bij een indonesichefamilie op bezoek waar ik van die kleine gebakken banaantjes kreeg voorgeschoteld heel erg lekker ,maar ik moest er heel erg veel van eten vandaar misschien nu mijn geringe trek in bananen.
    Wij hebben zojuist “telur goreng ham dan roti “ gegeten in een keer vertaald staat er “tukan pukul”
    Dat laatste kan natuurlijk ook de ander betekenis van het vertaalde woord zijn. ra.ra?
    Mooie veranda ,erg mooi uitzicht ,hierop zouden we wel jaloers kunnen worden maar die temperatuur ,hier gaan we bij nachttemperaturen van om het vriespunt zonder ventilator achter de gebreide broek.
    Tot morgen,
    Henk

• 07 Februari 2011 - 02:38

Hillie Koning:

Hallo Elly en JT.
    wat weer een herkenbaar verhaal, dat de nieuwe Pasar buiten de stad word geplaatst.
    dat de bewoners maar ook de verkopers daar niet zo blij mee zijn.
    Dat waren wij ook niet toen ze grote winkelketens aan de rand van onze steden gingen plaatsen.
    Nu we er aan gewend zijn hoor je er niemand meer over.
    wat leuk dat Inge jullie zo kwam verrassen met die heerlijkheden, zo zie je maar zelfs in Manokwari zijn jullie bekend,
    en dan dat filmpje over jullie uitzicht, ik had er al eens foto's van gezien, maar zo komt het nog mooier uit.
    en nu kan ik me er ook iets bij voor stellen dat jullie op de eerste rang zaten bij het Chineesvuurwerk.
    bedankt maar weer en tot ziens maar weer.
    Hartelijke groeten Hillie