Een grammofoon uit 1953 - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een grammofoon uit 1953 - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een grammofoon uit 1953

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

20 Februari 2010 | Indonesië, Biak

Toen Jantinus na het werk Jenny naar huis bracht kwam hij langs “Henkie”een oude man waar hij altijd een bezoek brengt als hij op Biak is, het is een actieve man, maakt allerlei spullen pijl en boog trommels enz.
De man was blij hem te zien en nam hem mee naar huis om te luisteren naar een 78 toeren plaat met Nederlandse liedjes op een oude grammofoon die je nog opdraaien moet.
Terwijl Jt vanmorgen aan het werk was kwam hier de schoonzoon van Martha met vrouw en kinderen om horgaas te maken in de badkamer en onze slaapkamer, Jt had het gaas gekocht en vervolgens heeft Martha gezorgd dat het geplaatst werd,
Mensen regelen dat hier gewoon even, gelukkig was Jt op tijd thuis om nog mee te helpen, ik weet nooit goed hoe je een dergelijke goede daad moet belonen, dus daarom vond ik het ook heel fijn dat hij er weer was Jt lost dat soort dingen makkelijk op.
Vanmiddag na de boodschappen nog even langs reservoir Mokmer gereden Jt wilde toch even zien of alles goed draaide want er was een druk probleem en om verdraaide verhalen te voorkomen als hij maandag daar mensen op aanspreekt, even zelf kijken.
We hebben begrepen dat er in ned. weer sneeuw valt nou hier heeft het bijna de hele dag geregend wel eens waar geen koud water maar toch merk je dat de temp daalt het werd 26 gr. erg aangenaam.
Vanavond heb ik kippensoep gemaakt met selderij lekker en witte kool met kerrie, aard. en een meegebrachte hamburger.
Vanavond bij Truus koffie gedronken en even bij gepraat, o.a het nu dus gevallen kabinet, bij jullie staat nu de tv roodgloeiend van de verkiezingspraat, vind ik altijd leuk om naar te kijken maar we lezen het wel via nu.nl.

• 20 Februari 2010 - 15:10

Mini En Henk:

De Henkie's doen het nog altijd goed,evenals de oude koffergrammofoon naar ik lees.
    Met de slinger onder het bed verstoppen zullen velen in Biak wel moeite hebben(Lou Bandy?)
    Jullie weten het al Nederland zit in zak en as ,niets dan treurnis?
    Nou niet overdrijven de oppositie staat te juichen.Bos en Balkenende
    waren de laatste tijd geen boezemvrienden maar wij denken dat Maxim te hoog van de toren geblazen heeft bij de navo en daardoor het officiele verzoek van de Navo is gekomen terwijl hij ook wist dat Bos wel eens zijn poot strak zou kunnen houden.
    De zwart kijkers schreeuwen ach en wee Nederland slecht figuur bij Navo en de Vs geen hoge banen bij ... en geen gunsten van VS niet bij de grote 20.
    Maar wij mogen dit jaar zeker twee keer naar de stembus en dat gebeurt hier heel eerlijk ,tijdens campagnes geen doden,geen gesjoemel kom daar maar eens om in bv.Pakistan,
    In Biak stemden ze voor JT hij houdt het water mooi op peil. Goed werk !!
    Lekkere kippe(n)soep Elly ook goed gedaan
    Was dat een kerk kip zoals je gisteren schreef?
    Groet,
    Henk

• 20 Februari 2010 - 18:43

Jantsje:

Na een week verzuim ben ik nu weer lekker bijgelezen. Hartstikke leuk! Dat smoelenboek-idee van Henk en Mini vond ik zo gek nog niet. Wij zijn niet van die mensen die over dingen heen willen lezen... De foto's ook weer erg illustratief, ik begin zelfs aan het blauwe bankstel te wennen en zie er de voordelen van in: je bent 's ochtends meteen wakker en de kleur helpt een winterdepressie voorkomen. Het lijkt me daar wel een vrolijke boel trouwens. En als je enige probleem een zweetdruppel op je borduurwerk is, dan hou je het wel vol, nietwaar? Wij daarentegen verkeren hier in barre omstandigheden: bittere kou, sneeuw, glad en nat, met bovendien een kapot kabinet. Maar we klagen niet. Geniet ervan in Biak!

• 20 Februari 2010 - 22:58

Nichtje Inge:

Net nog een hele andere "Henkie" gezien;-) Kwam samen met (oma/mama)Mini, oppassen op onze 2 blagen zodat wij uit eten konden.
    Gegeten bij de Kohinoor of India in Deventer, heerlijk!
    26 graden en warme regen, super, hier is het nu 0 graden met af en toe een spat koude regen.....
    Ach voor we het weten is het lente, in iedergeval voordat ik een jongetje ben!
    Succes met alles, groetjes,
    Inge

• 21 Februari 2010 - 02:12

Hennie:

Mooie verhalen weer, ik geniet er weer van. Ben elke dag weer zeer benieuwd of er weer een verhaal op staat. Goede discipline, kunnen indonesiers nog wat van leren. Ondanks de kabinetsval wint Mart Tuitert toch maar mooi de 1500 meter in Vancouver, hebben jullie wellicht ook al gelezen op nu.nl