Een emotionele zondag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een emotionele zondag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een emotionele zondag

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

20 Maart 2013 | Indonesië, Biak

In verband met de internet problemen die gelukkig vandaag (woensdag) zijn opgelost het verhaal van zondag.
Een vriendin van Margriet is pas geleden aangesteld als dominee in kampong Inggiri, en heeft verteld over de leefomstandigheden van de papua’s daar.
Als je door die wijk rijdt zie je vooral de betere huizen, maar daar achter en tussen staan veel krotten.
Wij hebben haar gevaagd ons een lijstje te geven van de allerarmsten, de volgende dag had zij een lijst voor ons klaar met 25 namen.
We hebben er zondagmiddag rondgelopen met een paar mannen, het was echt heel erg, ik was blij dat de mensen niet kunnen zien hoe wij wonen (in Ned. heel gewoon)
Het is bijna niet te beschrijven wat voor gevoelens dat bij je losmaakt, maar je weet zij hebben meer aan rijst en planken dan aan tranen, en gelukkig kunnen wij wat doen.
Ik heb net een lijst zitten uitwerken voor de 18 huizen die we gister bezocht hebben.
Het gaat om 2 bedden 8 matrassen, alleen een matras is vaak handiger die kun je rechtop zetten om leefruimte te houden overdag.( oude en zieke mensen)
9 keer ondersteuning met rijst, planken om gaten in muren te dichten, zink om lekkende daken dicht te maken, balken , triplex platen, cement om gaten in de vloer op te vullen of die in kookgedeeltes helemaal missen.
Wij leveren het materiaal en er is een groep van 15 mannen van de kerk die het werk gaan uitvoeren.
Wij zijn heel erg blij om dit te kunnen doen omdat zoveel mensen ons ondersteunen, vooral de Biak veteranen tonen zo hun betrokkenheid met de Papua’s hier.
Inge vroeg mij voor de Ned. les het verschil in betekenis van de woorden medelijden, medeleven en mededogen, misschien kun je de betekenis van deze woorden gebruiken, als je onderstaande regel leest.
Omdat alle kleine beetjes helpen, vermeld ik een banknummer dat wij hebben geopend voor Biak hulp. Rabo rek. 3516.30.996 op naam van J. Weggemans Westerbork.
Het is niet allemaal kommer en kwel , we hebben de dag heel gezellig afgesloten met zingen bij ons op het terras oefenen van Nederlandstalige paasliederen door een groep die Nederlandse lessen volgen.
Heel gezellig en vooral de meiden lachen zich een deuk, dat Jantinus dan de koffie en thee verzorgt, ongehoord maar leerzaam.
Wij sloten de dag af met een tevreden gevoel.

• 20 Maart 2013 - 16:37

Mini En Henk:

HELP!!!!!! HELPT!!!!!!!!!!!!!!!
    Mini en Henk

• 20 Maart 2013 - 21:01

Jantsje:

Henk, zo kennen we je weer. Zeer mee eens. Bis, bis, bis.

• 21 Maart 2013 - 23:58

Hillie Koning.:

Hallo Ellie en JanTienus.
    Ik ben blij dat jullie zo goed kunnen helpen, ik zal nu ook gelijk een bedragje over maken op jullie rekening.
    ik denk maar zo vele kleine maken één grote.
    ik hoop dat we een filmpje kunnen zien van jullie paaszang.
    hartelijke groete Hillie.