Rondom de stad, - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Rondom de stad, - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Rondom de stad,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

06 Mei 2011 | Indonesië, Wamena

Vandaag begon de dag al vroeg want geheel tegen de gewoontes in waren Pa Rumbino en de gids al om 8.15 uur hier.
Eerst overlegd wat we deze dagen gaan doen en niet onbelangrijk prijsafspraken gemaakt.
Vandaag zijn we rond en in de stad geweest Mark heeft zijn darmen nogal van slag.
Maar we hadden een mooie dag, terwijl wij aan het ontbijt zaten is de gids met onze reis papieren die je voor hier nodig bent, naar de politie geweest.
We gingen op pad en toen we een eindje buiten de stad waren zei de gids we gaan nu een eindje lopen, we kwamen bij een hangbrug over een wild stromende rivier.
De brug hangt aan stalen kabels maar mistheel veel planken soms moet je echt een grote stap maken van de ene plank naar de ander.
Ik vond het eng, en het was maar goed dat ik het vooraf niet wist want als je er dan eenmaal bent ga je toch, de gids zei niet naar beneden kijken maar je moest wel anders mis je een plank, het gaf mij een gevoel alsof ik in een boot zat en weg dreef.
We gingen in een hutten kampong kijken, je gaat een trapje op om over een van gestapelde stenen afscheiding te klimmen, ernaast zit wel een planken schot als deurtje maar die is alleen voor de varkens.
Varkens lopen overal vrij rond maar komen s ‘avonds uit zichzelf weer naar huis, zij leven bij de mensen in de hut in sommige hutten is voor de mensen om te slapen een soort zoldertje gemaakt.
Je ziet ook veel omheiningen van planken waarop zij plaggen leggen die weer begroeien dit doen zij om te voorkomen dat het hout snel vergaat.
Er zijn hier grote groente tuinen het werk wordt gedaan door de vrouwen!en zij brengen het ook naar de pasar in de stad, zij dragen alles in grote noken (netten) die zij met een band over hun hoofd dragen.
Hierna naar de groente en vlees pasar, de groente ziet er prachtig uit maar er worden ook varkens geslacht en verhandeld ook zagen we vis konijnen kippen en Kuskus, dat is een inheems buideldier zo groot als een konijn.
Na het eten zijn we weer op pad gegaan en hebben rondgelopen door een prachtig gebied mooie vergezichten en weer door de velden heen naar groepjes hutten geweest, er was overal maar een man thuis om op te passen vrouwen en kinderen waren er niet.
Het was al met al weer een heel interessante dag en we hebben een gids die veel verteld en rekening houd met wat onze wensen zijn.
Voor meer Wamena zie site van Mark.

• 07 Mei 2011 - 10:02

Henk En Bets:

Wij kunnen het niet laten om Elly een grote held te noemen,wat betreft het lopen of te wel met grote sprongen de gammele brug over te gaan.
    Wij haden al een reactie op Mark zijn sait gezet,maar vonden na het zien op de foto van Elly, een reactie te laten horen.