Een rijst rondje, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een rijst rondje, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een rijst rondje,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

26 Februari 2011 | Indonesië, Biak

Vandaag hebben wij 105 kilo rijst 7kilo suiker en 7pakjes thee rondgebracht.
De vicaris van de kampong had de armste gezinnen aan Inge doorgegeven, deze mensen wachten op steun in de vorm van rijst maar dat komt maar niet.
Wij zijn vandaag mee geweest om het rond te brengen maar de volgende keer brengen wij het naar het huis van Tanza zij zal zorgen dat het bij de gezinnen komt.
Het is wel goed eerst te zien hoe de mensen wonen maar het is ook een gênant gevoel om daar als blanke weldoeners aan te komen, ik voel mij daar heel verlegen mee.
De mensen zelf zijn erg dankbaar en vinden het ook leuk om je te zien, al zijn er ook mensen die zich duidelijk schamen voor hun armoede, dus alle reden om er geen theater van te maken.
Tanza is een jonge vrouw die als vicaris (aankomend dominee) werkt in de kleine kampong Padwa sup zij is er heel goed bezig met het vinden van activiteiten waarmee vooral de vrouwen wat kunnen verdienen.
Zij verbouwen een soort aardappelachtige knollen voor de verkoop, en zijn nu begonnen er eerst zelf chips van te maken dan brengt het meer op.
Ook met houtsnijwerk en sierraden maken houden zij zich bezig.
Er is al heel lang een soort buurthuis in aanbouw dat ruimte moet bieden voor dit soort activiteiten, de palen en de dakconstructie zijn klaar en er waren hun zinkplaten voor het dak beloofd, maar die zijn nooit gekomen.
Nu zijn de mensen zelf aan het sparen en willen daarvoor hout gaan kappen, maar dat zal wel jaren duren want er is heel wat geld voor nodig, maar het is een actieve gemeenschap.
Aan het eind van de middag gingen wij boodschappen doen in de plaatselijke super we stonden aan de kassa toen Truus binnen liep zij hadden veel boodschappen gedaan omdat Ina morgen jarig is.
Een heel gesleep om op de motor mee te nemen maar er waren mensen buiten die haar zeiden je familie is binnen en die zijn met de auto, ja uiteindelijk moet iedereen met blank vel wel familie zijn.
Vanavond nog een poosje bij Truus geweest zij had het programma van BVN tv (beste van Vlaanderen en Nederland )voor ons geprint.
En Annie sms’te of we 21 juni mee naar een optreden van Daniel Lohues gaan, zie alles gaat gewoon door ook al zit je ver weg.

• 26 Februari 2011 - 20:18

Jantsje:

Daniel Lohues is zeer aan te bevelen, wij zijn er ook geweest en kunnen het dus weten. Prachtig! Goed idee van Annie.

• 27 Februari 2011 - 10:21

Mini En Henk:

L.S.
    Goed zus en zwager
    "een reis met rijst maakt je wijs"

Groet van een echt familielid.
    Henk

• 27 Februari 2011 - 12:11

Henk En Bets:

Elly en Jantinus het is tog niet te geloven dat zij elkaar bestelen betreft wie de rijst krijgt.
    Zo lezen wij het?Maar wie betaald de rijst die jullie rond brengen?
    Missschien vragen wij nu te veel maar lijkt ons wel belangrijk.
    En dan het optreden van Lohues altijd goed.
    Hopelijk is de storm nu voorbij,maar je weet het op Biak nooit.
    Groet van Henk en Bets