Een dagje Samber - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een dagje Samber - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een dagje Samber

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

15 Maart 2010 | Indonesië, Biak

We hadden afgesproken om half elf richting Samber te gaan, Inge opgehaald met Garvin en een buurmeisje, daarna richting Snerbow het pompstation.
Jt had afgesproken dat we daar een pomp konden lenen en een van de mannen die daar woont en werkt wilde ook mee, toe we er waren bleek de man naar de kerk te zijn buiten Biak en men dacht dat hij om 11uur weer thuis zou zijn, dus eerst maar naar de bakker voor donuts en cakes.
Bij terugkomst dacht men dat de man misschien om 12uur terug zou zijn, dat schiet zo lekker op.
Maar er was nog een operator die wel graag meeging dus wij op weg.
Onderweg benzine kopen voor de pomp want dat zit er natuurlijk nooit in als je het nodig hebt maar onderweg word bij veel huizen benzine in liters flessen verkocht, dus ook die mensen hadden weer wat verdient vier flessen verkopen zij niet vaak tegelijkertijd.
Aan gekomen in Samber zijn we naar de welput gelopen en daar heeft Jt eerst gemeten hoe diep de put was bleek 35 meter te zijn maar het waterpeil zat op 27 meter en helaas een gewone pomp kan niet meer dan 6meter omhoog zuigen.
Er is helaas weinig hoop dat deze put voldoende water kan leveren want er zal een duurdere pomp in het water moeten om het omhoog te stuwen en daarvoor is waarschijnlijk de buis te dun en de hoeveelheid water die de wel kan leveren is onzeker.
Jt heeft nog overleg gehad met Jan Bolt in Sorong hij is machinist en weet alles van pompen maar ook hij zag het somber in.
Morgen gaat Jt proberen of hij een pomp eerst mag proberen zonder het al te kopen maar dat is hier niet gebruikelijk, het blijft dus even afwachten.
Na dit wat sombere deel van de dag zijn we naar het strand gegaan dat is erg mooi alleen ligt het ver onder het deel van de kampong waar wij waren en moet je heelveel lastige trappen afdalen, een van de problemen is dat vlak aan zee wel zoet of brak water is en de vrouwen dus met water op hun hoofd gedragen de lange trappen op moeten en naar beneden om de was te doen.
We zijn lekker wezen pootje baden en hebben genoten van het prachtige uitzicht.
Terug lopend stelde Yos ons voor aan een oude vrouw die niet meer lopen kan en hele dagen in enkele golfplaten huis (hok) zit daar ben je wel even naar van, de onmacht die je voelt als je de schijnende armoede ziet.
Als dank kregen wij van Yos hele mooie schelpen uit Samber.
Toen we moe en verhit thuis kwamen ben ik regelrecht naar de douche gegaan een voorrecht zo je begrijpt al is hij dan koud.
Vanavond is Margret langs geweest we hebben dinsdag een vrije dag en dan willen we met een prahu naar een onbewoond eilandje voor de kust, Margret heeft een prahu geregeld dus het zal bij goed weer wel doorgaan.
Ik hoop dat we ons verhaal kunnen plaatsen want het internet is bar slecht, ondertussen is het dus al zeker de internet verbinding is een groot probleem en het zal vandaag niet weg kunnen.

• 15 Maart 2010 - 15:43

Henk En Bets:

Jammer dat het niet gelukt is.
    Maar de oplossing kan er komen,en hopen dat het lukt met de nieuwe pomp.
    Als de pomp maar betaalbaar is?
    En dan de oude vrouw,wat een leven.
    Is bij ons gelukkig anders geregeld wat een rijkdom hier.
    Geniet maar van jullie vrije dag.
    Piet Paulusma heeft beloofd dat het hier donderdag plm 13 gr zal worden?
    Het wordt ook tijd voor wat aangenamer weer hier.
    Groet,

• 16 Maart 2010 - 18:29

Mini En Henk:

Onze internet verbinding is uitstekend maar ik ben toch te laat.
    Mosterd na de maaltijd.
    Maar een ding weet ik nu zeker morgen zeekomkommer op het menu
    van een of andere chinees.
    Henk