Kepala Kampong Samber - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Kepala Kampong Samber - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Kepala Kampong Samber

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

06 Maart 2010 | Indonesië, Biak

Vanaf vandaag is Yos het hoofd van kampong Samber dat op 24 km van de stad Biak ligt,
Zij is de eerste vrouw in deze functie op Biak.
Wij waren uitgenodigd om daarbij aanwezig te zijn, op de uitnodiging stond aanvang 12uur maar Jt moest eerst nog werken dus lukte dat niet maar hier kun je gerust twee uur later komen daar kijkt geen mens raar van op, ieder feest of bijeenkomst begint zo wie zo een uur later.
Margret is met ons mee geweest heel gezellig en ook makkelijk voor het vertalen, de oudste man van het dorp hield net een toespraak die weer heeeeeeeel lang duurde, maar dat gaat hier altijd zo je snapt niet waar ze het vandaan halen maar 20 aan het woord blijven lukt ze hier zonder moeite.
En dan wordt er gegeten zoals de gewoonte hier is, er was een varken geslacht, en dat is hier echt een traktatie, voor ons minder want het waren allemaal stukjes met een zwoerd en een flinke laag spek er aan en dat gekookt.
Er waren ook bruine bonen waar ook weer varkensvlees in zat, maar er was ook een soort aardappel en pakketjes met bananenblad er om heen vis,mie, rijst voor hier was het een heel uitgebreid buffet.
Aan het eind van het feest heeft Jt samen met Yos en een aantal mannen van het dorp gekeken naar de watervoorziening die niet meer bleek te werken.
Het dorp ligt aan zee en bij de zee zijn ook een paar zoetwater wellen maar de mensen moeten dan een heel eind lopen en een groot hoogte verschil met het dorp overbruggen.
Jt heeft afgesproken er volgende week zondag te gaan kijken of het mogelijk is om de waterleiding weer op gang te brengen, dit valt buiten het werk gebied van Biak en de dorpen moeten dan ook zelf maar zien hoe zij het redden.
Om een uur of acht kwam Mellie een van de monteurs met, zijn zussen en een zwager zoals we begrepen, maar zij spreken geen van allen Engels dus blijft er veel onduidelijk, maar Mellie komt graag langs en vooral als hij wat gedronken heeft wil hij naar Pa Jantinus.
Het is wel grappig je geeft ze een blikje cola of sprite en dat maken zij soms niet eens open maar nemen het mee naar huis.
Het was weer een leuke dag en morgen gaan we helpen om Truus te verhuizen, hopelijk blijft het droog.
Als reactie op mijn eenmalige kraamhulp verleden, Jeroen nog gefeliciteerd ik heb aan je gedacht.

• 07 Maart 2010 - 11:44

Mini En Henk:

Yos gefeliciteerd!!!!
    Als u nu handig bent pap dan een beetje met JanT.aan dan kan uw burgermeesterschap niet meer kapot als de waterleiding een weekje na aantreding weer functioneerd.JT praat geen 20 minuten maar regelt het een en ander en doet wat in zijn vermogen ligt.
    groet
    Henk