Zondag 1 november - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Zondag 1 november - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Zondag 1 november

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

01 November 2009 | Indonesië, Biak

Dagje gezondheidszorg

Op deze zondagmorgen werden wij al vroeg gewekt door muziek en zang in de nog in aanbouw zijnde kerk naast ons huis, niet zo erg maar wel als dat tot ver in de middag doorgaat.
Maar om een uur of twee kwam de vrouw van Oktov naar Jt en maakte hem duidelijk dat Oktov gisteravond een klap op zijn hoofd heeft gekregen van een of andere gek, toen hij als Ojek aan het werk was.
Jt is met haar meegegaan en vond dat hij er beroerd uitzag en hij had erge hoofdpijn dus daarvoor Paracetamol gegeven.
Vanavond is Jt weer naar hem wezen kijken en was er geen verbetering dus voorgesteld om Truus te bellen om een dokter in te schakelen, we zijn met hem naar de eerste hulp in het ziekenhuis gegaan waar hij medicatie tegen de zwelling en de pijn heeft gekregen.
Als er een röntgenfoto van gemaakt moet worden kan dat morgen pas.
Verder zijn we deze middag met Truus naar het huis van het kind dat geopereerd moet worden gereden, morgen zorgt zij dat de gegevens door gegeven worden.
Ik had het kind nog niet gezien maar wat een zielig gezicht al was het een pittig meisje en niet verstopt of terug getrokken gelukkig.
Wij zaten in een huis waar een gezondheidspost, is wat je alleen aan het bord aan de straat kan zien, er wonen gewoon mensen, toen wij daar waren kwam ook de moeder met het zoontje die niet lopen kan zo te zien een spastisch kind Truus heeft daarvoor formulieren voor het Liliane Fonds ingevuld.
Maar er was ook nog een moeder met een meisje wat erg mank liep wat volgens de moeder ontstaan was door injecties die het had gekregen tegen benauwdheid.
Hiervoor leek ons het een goed idee het kind eerst eens te laten onderzoeken door een arts, waarvoor ondertussen een afspraak is gemaakt.
Een heel emotionele middag vond ik het, gelukkig viel er ook nog wat te lachen.
Het is hier heel gewoon dat het halve dorp bij zoiets aanwezig is zo ook een viertal jongens van een jaar of 8 die op een rij tegen de muur gingen zitten, maar dit vond opa te gek, hij liep erheen en draaide om de beurt bij alle vier een oor om waarop ze de aftocht bliezen, het was zo grappig om te zien want volgens mij deed hij hen geen pijn,Jt en ik keken elkaar aan en hadden moeite om niet in de lach te schieten.
We hebben dit weekend ook kennis gemaakt met een van de dochters van Yustin die samen met een nichtje in Biak is voor een test week, dit is om te kijken of zij als ambtenaar in dienst kunnen treden, al kan dat bij goedkeur nog wel lang duren voor je werkelijk een baan hebt.
Deze dochter is een jaar in Nederland bij fam. geweest en kon dus een beetje Nederlands praten.

  • 01 November 2009 - 21:32

    Jantsje:

    Wat raken jullie toch geconfronteerd met de beperkingen van de medische mogelijkheden daar. Ik kan me voorstellen dat het je enorm kan bezighouden. Hopelijk kunnen jullie op dit terrein nog het nodige betekenen. Ik weet niet wat het Lilianefonds is, maar ik ga er voor geven...
    Wij hebben net "Boer zoekt vrouw" achter de kiezen: Wietse is over zijn oren verliefd en dat is wederzijds. (het kan verkeren). Ook Jos heeft 't helemaal te pakken, maar ach, die man snapt er niks van. Allemaal gebakken lucht. Elly, kijk eens op uitzendinggemist.nl en maak je impressies wereldkundig. We hebben je inzicht nodig.


  • 01 November 2009 - 23:26

    Truus:

    Deze reactie is speciaal voor Jantsje en iedereen die niet weet wat het Lilianefonds is. Dit terwijl ik me kan herinneren jarenlang reclame voor werd gemaakt op tv en nu misschien nog wel. Het Lilianefonds werkt wereldwijd om gehandicapte kinderen op de been te krijgen. Sinds een jaar of twee heeft elk min of meer groot land een eigen kantoor voor het Lilianefonds, maar wel allemaal onder de hoed van Nederland. Ik lever dus kinderen aan om geholpen te worden. Bijv. kinderen met klompvoetjes, scheelzien, en alle vormen van handicaps waardoor kinderen niet zelfstandig en normaal kunnen leven. Wil je meer informatie: kijk dan even op www.lilianefonds.nl of mail mij maar, Jt en E hebben mijn emailadres. groetjes van Truus op Biak.

  • 02 November 2009 - 00:35

    Miranda:

    Tjonge wat maak je daar een dingen mee... destemeer moeten wij dankbaar zijn voor wat wij hebben... Ik bedoel een Paracetamol... die heb ik altijd gewoon in mijn handtas zitten. Wat een gewoon iets voor ons...
    Jullie maken wat mee zeg!
    Hier zit mijn late dienst erop en zoals het vroeger al was... is het nu nog zo.. morgen is het maandag, dus mijn vrije dag!! Heerlijk!
    Ik ga er lekker van genieten, daarna nl. weer 4 diensten werken.. tja je hebt luxe en werkpaarden... jij behoort tot het eerste Elly!
    Kus kus! :)

  • 02 November 2009 - 09:22

    Henk:

    Jullie zijn van mij gewend dat ik met veel dingen de draak steek maar nu ben ik erg serieus:

    We hebben zolangzamerhand een koude kop gekregen , bijna nooit meer een muts,pet of hoed op ons hoofd omdat we die steeds maar voor jullie afnemen, chapeau,chapeau,chapeau!!!!
    Wel moet mij even van het hart dat bijna lachen om afgedraaide oren in de tijd van van Gogh misschien nog kon maar heden ten dage rust hierop een taboe(is dat laatste woord misschien
    Biakees?

  • 02 November 2009 - 21:51

    Truus:

    Het is vandaag al dinsdag toch zet ik nog even een reactie n.a.v. de reactie van Henk. Lijfstraffen is nog steeds gebruikelijk hier, het wordt wel minder, maar er zijn geen wetten voor zoals in Nederland. Ik ben het er ook niet mee eens en probeer het vaak te voorkomen, maar er zullen nog heel wat klappen vallen voordat het verboden wordt denk ik. Tegenwoordig is er wel al een verbod op huiselijk geweld, dus er komt wel schot in. Maar vooral op scholen gebeurd het nog steeds dat kinderen een tik krijgen met een lineaal o.i.d. Maar zo zijn de meeste dingen hier de uiterste tegenpool van Nederland. Daarentegen ben ik het met beleid van Nederland ook niet eens, dat men zelfs geen corrigerende tik meer op billen op handjes mag geven. Zwart wit, ik hou het op grijs.

  • 02 November 2009 - 23:15

    Hillie Koning:

    Hallo Elly en Jantinus.
    sorry maar ik ben helemaal vergeten om te reageren op jullie belevenissen want ik zat het net te lezen en toen kwam Truus online en daarna heb ik afgesloten maar even goed nog even een reactie ik hoop dat het met Oktov goed gaat aflopen want al ken ik hem niet persoonlijk het lijkt me geen maan om ziek te zijn dus zla het niet mee vallen hem rustig te houden.
    en wat die kindjes betreft wat fijn dat er een Liliane fonds is die die kinderen echt helpt Truus heeft er al vaker kinderen kunnen laten helpendoor het Liliane fonds ik heb die reclame ook vaak hier op de Tv gezien maar toen ik hoorde van Truus dat ze echt goed werk deden ben ik er ook lid van geworden hoor want alle kleine beetjes helpen niet waar? nou het gaat jullie goed ook weer bedankt voor de foto's het nichtje van Yustin wat naast Elly zit die lijkt volgens mij het meest op Yustin of vergis ik me daar in.
    hartelijke groeten en veel liefs Hillie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Biak

Terug in Biak

Recente Reisverslagen:

28 November 2009

Zaterdag 28 november, ( vandaag 34 jaar getrouwd)

26 November 2009

Donderdag 26 november,

25 November 2009

Woensdag 25 november,

24 November 2009

Dinsdag 24 november

23 November 2009

Maandag 23 november
Jantinus en Mark

Weer in Biak Papua

Actief sinds 11 Jan. 2009
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 564948

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 14 Maart 2024

Biak 2024

16 Augustus 2022 - 15 September 2022

Samen met Mark naar Biak

12 Februari 2020 - 08 Maart 2020

Jantinus op Biak

05 September 2018 - 27 September 2018

Naar de bruiloft op Biak

14 Februari 2016 - 14 Februari 2016

Biak 2016

26 Februari 2015 - 26 April 2015

Elly en Jantinus in Biak

18 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Biak 2014

28 Februari 2013 - 28 April 2013

Hoe het ons vergaat in Biak 2013

23 Februari 2012 - 22 April 2012

Ons verhaal in BIAK 2012

28 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Biak Papua 2011

05 Februari 2010 - 22 Mei 2010

Alweer in Biak

02 Oktober 2009 - 27 November 2009

Terug in Biak

14 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: