Rijst rondbrengen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Rijst rondbrengen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Rijst rondbrengen

Door: Jantinus en Mark

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

09 Maart 2024 | Indonesië, Biak

Elf jaar geleden zijn Elly en Jantinus hun rijstproject gestart op Biak. Het rijstpakket bestaat uit 15 kg rijst, handzeep, suiker, olie, thee, melk en wasmiddel. Dit jaar hebben we het pakket uitgebreid met maandverband voor de vrouwen die in het project zitten. Er staan nu 33 gezinnen op de lijst die elke twee maanden een pakket ontvangen.

Inge is degene op Biak die zorgt dat de rijstpakketten gekocht worden en worden rondgebracht. Het rondbrengen doet ze samen met Rudy. Hij beschikt over een auto, zodat ze de pakketten ook naar de kampongs ver buiten Biak-stad kunnen brengen. Dit jaar hebben we Tanty en Irene gevraagd om Inge bij het project te gaan ondersteunen. Vooral omdat de inkoop en het rondbrengen voor Inge steeds zwaarder wordt. Al geniet Inge er ook zichtbaar van om andere mensen te helpen.

Als wij op Biak aanwezig zijn gaan we mee. We willen zelf graag zien hoe het de mensen vergaat die een pakket krijgen. Daarnaast willen we inventariseren of er gezinnen zijn die inmiddels zelf beter in hun levensbehoeften kunnen voorzien. We willen in dit project alleen de allerarmsten opnemen. In de loop van de tijd kan het een gezin beter gaan, doordat er bijvoorbeeld werk is gevonden of een partner is gevonden die in het onderhoud kan voorzien. Die gezinnen zullen plaats moeten maken voor gezinnen die onze hulp beter kunnen gebruiken.

Jantinus is donderdag met Rudy en Inge naar Sundey geweest. Daar zijn 7 gezinnen die in het rijstproject zitten. Helaas ben ik geveld door de griep en ga dus niet mee. Het filmpje bij dit verslag is daarom een iets aangepaste versie van het filmpje van 2022. Het filmpje is dus illustratief, maar de situatie verschilt niet met 2022. De geplaatste foto’s zijn wel van dit jaar en gemaakt door Jantinus.

Rudy heeft de producten al bij de toko opgehaald, waar Inge ze heeft besteld. Deze toko is door Inge zorgvuldig uitgezocht, zodat er geen cent te veel wordt betaald. Handig, de reis naar Sundey kan gelijk beginnen.

Vrijdag wordt de rest van de rijst rondgebracht. Rudy heeft de producten wederom al opgehaald bij de toko dus ook nu kunnen we gelijk gaan rondbrengen. We rijden naar Kampong Inggiri daar bezoeken we 1 adres. Deze vrouw heeft helemaal niks. Dit adres moet zeker op de lijst blijven. We zagen dat het in de muren van het huis allemaal kieren en gaten zitten. Jantinus heeft met Inge overlegd dat die gaten en kieren in het huis worden gedicht met nieuw plaatmateriaal.

Jantinus, Inge en Rudy rijden verder naar het huis waar vier weeskinderen wonen. Ze wonen bij een neef die deze kinderen niet kan onderhouden. Ook hier moet het rijstproject zeker doorgaan. Hier gaan we wederom kijken hoe het met de scholing zit.

We hebben nog een aantal pakketten op verschillende adressen afgeleverd. We noteren bij de adressen wat we daar aantreffen en zien en nemen dat later mee in onze bespreking met Inge welke adressen we blijven ondersteunen en welke niet.

Een rijstpakket kost omgerekend ongeveer 20 euro.

Wil je ook bijdragen dat kan! Gebruik daarvoor de donatie link. Je kan zelf een bedrag invullen.

Donatie link

of door onderstaand rekeningnummer te gebruiken:

NL27 RABO0394857178 t.n.v.Stichting Hati Bersatu (Let op! Een nieuw rekeningnummer)

Jantinus en Mark

• 09 Maart 2024 - 07:15

Rutger:

Mark beterschap, en wat fijn dat het rijstproject voortgezet wordt voor de allerarmsten. Verdrietig om te lezen dat er mensen in erge armoede en met een zeer beperkte hygiëne moeten leven.

• 09 Maart 2024 - 08:58

Karstjan:

Mooi deze steun

mvrgr

Karst

• 09 Maart 2024 - 10:17

Aad En Elly Van Maurik:

Beterschap Mark! We genieten van jullie verslagen en filmpjes! Fijn om te zien en te lezen dat jullie de arme mensen daar weer een beetje blijer maken!

• 09 Maart 2024 - 11:34

Betteke:

Hopelijk snel weer op de been Mark. Had je beter tot thuis kunnen bewaren..

Ik keek al uit naar de verspreiding van de rijstpakketten. Hartstikke goed dat ze op de meest schrijnende plekken terecht komen! Liefs van ons.

• 09 Maart 2024 - 15:39

Henk En Bets Hindriks:

Hoi Mark hopelijk knap jij snel op.

Vriendelijke groet,

Henk en Bets

• 09 Maart 2024 - 18:38

Rob:

Oei,, Mark down met griep ? Hopelijk géén malaria ? De Amerikanen die in 1944 Nieuw Guinea bevrijdden hadden namelijk méér last van malaria dan van de tegenstanders, de Jappen ! Maar ook daar zal een echte Drentenaar toch wel korte metten mee maken toch ?. [e-1f604]

Beterschap gewenst !

Prima actie, die verdeling van rijstpakketten. Je ziet meteen resultaat. En voor veel van de bestemmelingen kun je niet méér doen, in termen van zelfvoorziening.

Hartelijke groeten.

Rob

• 09 Maart 2024 - 21:55

Marjolijn:

Wat een mooi project! En goed dat jullie steeds weer kijken of de rijst op de goede plekken terecht komt!! Mark beterschap!!

• 10 Maart 2024 - 17:48

Frank Gibson:

Elf jaar geleden zijn jullie begonnen met het rijstproject en het is nog net zo belangrijk voor sommige mensen als toen. En Inge zorgt er wel voor dat jullie waar krijgen voor jullie geld.

Mark ook namens mij van harte beterschap. [e-1f628]

• 15 Maart 2024 - 13:39

Ninja Mac Mootry:

Wat doen jullie toch geweldig goed werk![e-1f44d] Het is weer een mooi en emotioneel verslag! Aangezien wij menig keer in Biak zijn geweest voel ik het tot diep in m’n hart. Dat dit nog bestaat hè! In en in triest! Hopelijk kunnen jullie nog veel doen voor de armlastigen! Mark, beterschap en hopelijk ben je snel weer op de been!

warme groet, ook van Don.

Tags: Biak