De laatste dag in Biak - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu De laatste dag in Biak - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

De laatste dag in Biak

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

07 Maart 2020 | Indonesië, Biak

Vanmorgen om 9 uur Martha en Chris opgehaald, daarna Inge en Charles.
We zijn eerst naar kampong Sunday gereden om daar de motor grastrimmer te brengen voor de tuin van de school.
We hebben ook meer tuinzaden gegeven.
Ze leggen daar een grote schooltuin aan voor de kinderen en kampongbewoners, er wordt inmiddels hard aan gewerkt.
Het hoofd van de school Serly is heel actief met de groentetuinen bezig, zij kwam zelf met idee om een grote schooltuin te maken samen met de mensen uit de kampong.
Ik heb veel informatie gegeven over composteren nu wordt alles verbrand wat slecht is voor het milieu, het is veel beter is om te gaan composteren en zo de tuin van voeding te kunnen voorzien.
Ze gaan op drie verschillende plekken in de kampong bakken plaatsen om daar onder anderen de schillen van vruchten in te gooien maar ook etensresten en alles wat om huis geveegd wordt zoals blad en dergelijke.
In het gesprek dat we vanmorgen hadden bleek dat een van de docenten thuis al met composteren bezig is en weet hoe je moet, hij zal dit uitleggen aan de bewoners en waar dit nodig is helpen.
Mocht dit een succes worden, heb ik Serly gevraagd dit ook bij kampongs in de buurt te promoten door bijeenkomsten met bewoners te organiseren en natuurlijk ook de scholen erbij te betrekken wat heel belangrijk is.
Daarna naar de school in kampong Adibai.
Vertelt dat de schoolbanken volgende week worden gebracht waar het schoolhoofd erg blij mee was.
Daarna de toiletten bekeken die waren keurig schoon gemaakt, en we gaan beginnen met alles op te knappen.
Charles van het waterbedrijf zal als alles klaar is zoals het reservoir voor het regenwater, de waterleiding naar de toiletten wasbakken aanleggen.
Daarna naar pasar Bosnik gegaan, Inge wilde daar vis kopen, en ik heb nog wat sieraden gekocht voor iemand uit Nederland.
Inmiddels was het behoorlijk gaan regenen, en zijn we terug naar Biak gereden.
Omdat het mijn laatste dag was wilde ik Inge, Martha, Chris en Charles meenemen naar kleine koffie toko gerund door een Papua jongen, hij is net begonnen en kan wel wat klandizie gebruiken.
Toen we de bestellen hadden gedaan viel de stroom uit, wat niet ongewoon is Biak.
Meestal duurt dat een paar uur, helaas geen koffie gedronken.
Vanavond met Inge en Jootje uit eten geweest bij restaurant 99.
Inge en Jootje zijn meegegaan naar mijn hotel omdat Inge nog van alles moest inpakken wat mee naar Nederland moet.
Toen we bij het hotel aankwamen, zaten Margriet haar vader en Broer, en Ella op mij te wachten met allerlei spullen die mee moeten naar Nederland, de spullen van Inge werden door Jootje en Ella ingepakt.
Het was een gezellige laatste avond, maar nu moet alles nog wel in de koffer.

Een warme groet uit Biak,

Jantinus

• 07 Maart 2020 - 23:32

Vien:

Selamat jalan Jantinus! Hoop dat alles in de koffer past:))

• 08 Maart 2020 - 09:27

Robert Schreurs:

Goeie actie met die (school)tuin. Er kan best één en ander verbouwd worden op Biak. Dat bewezen ze destijds al in Kampong Landbouw.
    Leuk de markt op Bosnik. Kleurig ! (Een keuringsdienst van waren zal er wel niet zijn op Biak.....:-) )
    Selamat djalan terug naar Holland !
    En straks weer rechts rijden en oppassen op de N374 door Westerbork !
    Hartelijke groeten.

• 09 Maart 2020 - 10:26

Ben Niewenhuis:

Tjonge Jantinus dat was weer genieten van al het moois wat op foto en film gezet hebt. Zo te zien heb ik een hoop gemist op Biak, maar het zij zo. Goede terugreis en wie weet volgend jaar. Groeten uit Alkmaar.