Zondag 16 februari - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Zondag 16 februari - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Zondag 16 februari

Door: Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

16 Februari 2020 | Indonesië, Biak

Zondag 16 februari

Vandaag de hele dag met Inge op stap geweest.

Voor de lezers die de voorgeschiedenis niet kennen vandaag wat informatie over de bezochte gezinnen.

De vier weesmeisjes in Darfur.

Deze meisjes woonden in 2016 met stiefbroer in een krotwoning, heel erg triest om te zien.

We zijn in overleg met Inge en Margriet in actie gekomen.

Inge heeft gezorgd voor bouwmaterialen, zodat de stiefbroer een huis kon bouwen, en daar wonen ze nu al drie in.

We hebben deze kinderen ook in ons rijstproject opgenomen, zij krijgen nu om de maand, rijst, melk, olie, thee, suiker, zeep, tandpasta, dit pakket wordt naar 35 andere arme Papua gezinnen gebracht.

Margriet heeft het schoolgeld voor deze kinderen betaalt.

Toen wij vorig jaar hoorden dat het oudste meisje TBC had, heeft Margriet gezorgd dat ze naar de dokter ging en medicijnen kreeg.

Zij is gelukkig weer gezond en gaat ook weer naar school.

Daarna naar Joice gereden.

Joice is een alleenstaande moeder met twee kinderen, daarbij draagt zij ook de zorg voor twee gehandicapte kinderen van haar overleden zuster, de vader is jaren geleden met de noorderzon vertrokken heel er triest dus.

Het meisje kan niet staan of lopen maar Joice brengt haar alle dagen naar school op de motor en draagt haar de school in dat gaat nu nog net want ze wordt natuurlijk steeds zwaarder, misschien moeten we zorgen voor een rolstoel bij de school, dit gaan we nog overleggen.

Haar broertje is heel zwaar gehandicapt en kan alleen maar in bed of op een matras in kamer liggen.

Toen Inge ik bij Joice binnenkwamen zat het meisje in de stoel, het is een heel lief aardig meisje.

Ik zag dat haar benen onder de uitslag zaten, we hebben afgesproken dat ze deze week naar huidarts gaat, wij zullen haar met de auto brengen.

Joice verzorgd de kinderen heel erg goed, maar het is erg zwaar vier kinderen waarvan twee gehandicapt, je wordt hier niet geholpen zoals bij ons in Nederland.

Daarna samen in mijn hotel geluncht.

Martince,

In 2012 kwam de moeder met haar toen 11-jarige dochter Martince naar ons toe, in Biak.

Martince heeft een ernstige aangeboren heupafwijking en veel pijn, we hebben daar X-foto’s van laten maken en die in Nederland aan een orthopedisch chirurg laten zien, hij gaf aan dat dit wel te verhelpen is, maar dat het een grote ingreep zou worden.

Zij werd onderzocht in Solo (Java)daar werd gezegd dat haar skelet eerst volgroeit moest zijn voordat zij konden opereren.

De ouders zijn arm, vader is visser en moeder maakt een soort snacks op traditionele manier.

De moeder komt over als een vrouw die gaat voor de zorg voor haar gezin al zijn de omstandigheden ronduit miserabel.

Het gezin werd opgenomen in ons rijstprogramma ,Martince kreeg extra calciumrijke melk , zodat haar conditie verbeterde en haar botten sterker ,dat was erg belangrijk voor de operatie.

Dit jaar 2019 heeft Margriet gezorgd dat Matince een verwijzing heeft gekregen om naar yogyakarta te gaan voor haar heupoperatie.

In juni hebben we gezorgd dat Martince en haar moeder naar yogyakarta konden vertrekken.

Na onderzoek in het ziekenhuis moest eerst haar gebit hersteld worden, om infecties na de operatie te voorkomen.

De eerste operatie werd uitgevoerd begin september en na een week waardoor zij de spieren van haar been konden oprekken , pas daarna kon er een nieuw heupgewricht worden geplaatst

Inge heeft regelmatig contact gehad en zorgde dat de moeder geld kreeg voor dat ook haar verblijf daar betaald werd.

Oktober 2019

Martince stuurde ons regelmatig berichtjes en foto, erg leuk dat zij dat nu zelf kan, zij is blij en dankbaar maar heeft ook erg veel pijn gehad, gelukkig is het een positief sterk meisje.

Martince moest weer voorzichtig leren lopen, maar het is nog pijnlijk.

In december 2019 waren Martince en haar moeder na 6 maand weer thuis in Biak.

Gisteren heb ik samen met Inge een bezoek aan haar gebracht, Martince en haar moeder waren erg blij ons zien, Martince liet ons zien hoe ze liep zonder krukken en heeft geen pijn meer.

Haar moeder kwam met een grote tas naar buiten vol met foto’s,

We hebben afgesproken dat ze naar de dokter gaat om een verwijzing voor fysiotherapie te krijgen.

Martince kan pas in juni weer naar school en wil graag Engelse les want daar heeft zij nu wel tijd voor.

Wij kennen Jenny waar we een opleiding Engels voor hebben betaald, zij staat nu voor de klas, we gaan haar vragen of ze Martince een paar keer in de week les wil geven.

Het is wel een lang verhaal vandaag, veel gedaan dus vandaag.

Een warme groet uit Biak,

Jantinus

• 17 Februari 2020 - 17:17

Truus:

Wauw wat n geweldig nieuws t.a.v martince, want dit speelde al toen ik nog in Biak woonde.
    Groetjes aan iedereen.

• 17 Februari 2020 - 17:32

Henk Hindriks:

Hoi Jantinus weer mooi om jou verhaal te lezen.
    Het is een langverhaal zoals jij schrijft maar duidelijk.
    Hoop dat jij veel succes hebt.
    Doe ze daar de groeten van mij waarschijnlijk zijn er nog mensen die mij kunnen herhinneren toen ik er samen met Jan en jou aan het werk waren.

groet,
    Henk

• 17 Februari 2020 - 17:32

Henk Hindriks:

Hoi Jantinus weer mooi om jou verhaal te lezen.
    Het is een langverhaal zoals jij schrijft maar duidelijk.
    Hoop dat jij veel succes hebt.

groet,
    Henk

• 17 Februari 2020 - 18:04

Sonja:

Wat een mooi verslag. En een geweldige verbetering voor vooral Martince. Het zou geweldig zijn als we met z'n allen ook nog meer voor die gehandicapte kinderen kunnen doen. Ik doe in ieder geval mee. Succes, groetjes Sonja.

• 17 Februari 2020 - 18:31

Vien:

Geweldig om alles te lezen Jantinus!
    Ik bel je nog met dat specifieke verzoek ok?

Succes daar!
    Vien

• 17 Februari 2020 - 20:07

Adrie Bouwmeester:

Weer een hoop info en een film over Biak ik wens je een goed verblijf op Biak ,

• 18 Februari 2020 - 09:47

Aad Kamsteeg:

Beste Jantinus,
    Wat leuk om je zo te kunnen volgen in Biak en omstreken. En wat doe je daar goed werk. Uiteraard benb ik benieuwd naar je ontmoeting straks met onze gemeenschappelijke vriend en vriendin.
    Ik wens je van harte alle goeds toe daar in Biak.
    Ik hoop echt ook nog eens te komen.
    Hartelijke groet,
    Aad

• 18 Februari 2020 - 15:53

Betteke:

Hoi Jantinus,
    Alweer druk in de weer met al die mooie projecten die je daar uitviert!
    Wat ontzettend fijn dat Martince een geslaagde operatie heeft ondergaan en bovenal dat de pijn is verdwenen! Wat een dappere meid en wat leuk om te horen dat ze Engels wil leren!
    Vanuit een ver Nederland iedereen de hartelijke groeten doen en veel liefs voor jou, Betteke

• 18 Februari 2020 - 16:58

Joëlle:

hoi Jantinus, oma Betteke heeft het verslag aan mij voorgelezen. En oma heeft gereageerd op jouw reis verslag. Zij heeft een foutje gemaakt. Ze had gezegd uitvieren in plaats van uitvoeren. Ik zag dat gelijk. Ik vind het super mooi dat je die arme mensen helpt. Groetjes Joëlle (de kleindochter van oma Betteke)

• 19 Februari 2020 - 01:02

Leo Feijten:

Dag Jantinus, Erg leuk je weer te kunnen volgen. In mijn fantasie reis ik met je mee. Heel veel succes met al je werk. Hartelijke groet, Leo