Maandag 24 september - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Maandag 24 september - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Maandag 24 september

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

24 September 2018 | Indonesië, Biak

Vanmorgen is Jantinus naar PT Warbesrendi het waterbedrijf hier in de stad geweest.
Sinds 2005 ging hij twee keer per jaar hier naar toe voor de WMD Drenthe en heeft gewerkt aan de wederopbouw van het bedrijf.
Alles opgeteld heeft hij hier meer dan twee jaar doorgebracht dus het functioneren van het bedrijf gaat hem zeer aan het hart.
Helaas is dit vroegtijdig gestopt maar de keren dat hij hier is gaat hij altijd kijken en geeft als zij dat vragen advies.
In Februari ging het even niet zo goed maar zij hebben zijn adviezen rond de bedrijfsvoering weer opgepakt en nu had hij gelukkig weer een positievere indruk.
Verder hebben we vanmorgen samen met Inge en Ibu Jootje scholen in kampong Adibai in de Nederlandse tijd was dat is kampong Landbouw en een school in kampong Sundey daar dichtbij.
De eerste school zag er wat gebouw betreft goed uit maar de leerkrachten die daar een salaris krijgen komen bijna nooit, de school draait op een paar vrouwen die geen salaris krijgen maar proberen er voor de kinderen wat van te maken.
Het leraren probleem kunnen we niet oplossen maar wel het gebrek aan schriften en balpennen.
In de tweede school troffen wij een zeer actieve school directeur die een goed beleid heeft, de salarissen worden betaald en ook de leerkrachten die op een aanstelling wachten krijgen via haar een klein beetje geld.
Het systeem hier is als je geslaagd bent voor leerkracht ga je werken, maar krijg geen geld, je moet wachten totdat het de overheid behaagd om je een aanstelling als betaalde kracht te geven, mensen werken soms jarenlang voor niets in de hoop een aanstelling.
De laatste school heeft dus goede leerkrachten maar een school met een lekkend dak en daardoor loshangende plafonds.
We hebben gevraagd of zij een lijst willen maken van de benodigde materialen om het op te knappen, mensen die het werk kunnen uitvoeren zijn er in de kampong genoeg.
Ook willen zij graag whiteboards in plaats van de oude zwarte borden, ook hier zijn schriften en balpennen zeer welkom.
Vanmiddag zijn we weer bij de twee gehandicapte kinderen geweest om te oren wat het dokters bezoek heeft opgeleverd, de tante vertelde dat de dokter graag wilde dat wij voor een gesprek langs kwamen.
Vanavond zijn we daar geweest samen met de tante en Inge, de dokter legde uit wat het onderzoek heeft opgeleverd en wat er voor de kinderen gedaan kan worden.
Dat is fysio therapie en extra voeding melk en andere extra calorieën en proteïnen, voor het jongetje betekent dat hij wat makkelijker zal kunnen bewegen, voor het meisje acht zij het mogelijk dat zij met een hulpmiddel als een rollator zal kunnen lopen.
Wij gaan dit bespreken met een tante van de kinderen in Nederland wat zij kan doen, maar de hulp gaat nu wel direct van start Inge gaat woensdag met tante de extra voeding aanschaffen en regelen dat zij geld krijgt om de door te zetten.
We hopen dat we het zo kunnen organiseren dat zij de kansen krijgen die ze verdienen, dat geldt voor de kinderen maar ook voor de tante, zij vertelde dat zij soms niet meer wist hoe zij het allemaal moest volhouden, de kinderen worden groter en zwaarder en de inkomsten kleiner.
Waar we heel blij van werden is dat de dokter geen geld wilde voor het consult, waaruit haar betrokkenheid blijkt, weer een mooi momentje.

• 24 September 2018 - 14:49

Jantsje :

Nou we horen het al. Business as usual! Heel goed! Het bruidspaar op huwelijksreis, de gasten weer hard aan de bak. Heel goed werk als je het mij vraagt.

Ook niet een klein gaatje in dat dak! Geen ballpennen, nou zeg, wat je basis noemt. Wel een baan, maar geen salaris, kom daar hier eens om!

• 24 September 2018 - 19:08

Sonja:

Wat hebben jullie het nog druk voor de laatste dagen daar. Fijn dat er voor de gehandicapte kinderen nog het een en ander kan worden gedaan. Een lieve dokter is het ook. Ik denk, dat jullie nog een tijdje daar moeten blijven, want dan gebeurt er tenminste iets. Goed van jullie hoor! Ook op de school moet dus wat gebeuren. Heel deprimerend ziet het er ook uit. Een paar leuke posters zou ook wat opvrolijken naast het dak natuurlijk. En de gemeente doet niks. Nou succes ermee!
    Groetjes, Sonja.