Een drukke zaterdag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een drukke zaterdag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een drukke zaterdag

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

09 Maart 2013 | Indonesië, Biak

Vandaag zijn we samen met Chris, Martha Inge en Margriet naar Kampong Sopen geweest.
Onderweg werden we opgehouden, er was een ambulance de bocht uit gevlogen, oorzaak een dronken bestuurder, gelukkig geen personen gewond, of er een patiënt inlag weet ik niet wel dat de bewoners van die kampong de man aan de politie hebben uitgeleverd.
Er waren mensen uit kampong Sopen die 50 km van de stad ligt, bij Chris wezen vragen of Jantinus bij hen wilde komen kijken voor een watervoorziening voor de puskesmas (gezondheidscentrum).
In deze kampong is in de jaren 80 door Nederlanders een gebouw neer gezet en hulpmiddelen, deze was tot voor kort niet meer in gebruik, geen verplegenden meer, omdat er geen geld was om hen te betalen.
Nu functioneert het weer maar met erg weinig middelen, zij vragen bij iedere instantie waar mogelijk hulp en krijgen ook wel een beetje steun maar daar kun je niet op draaien.
Er werkt een verpleegkundige zij woont erbij en ontvangt van haar fam. Rp 300.000 ( ongeveer € 24) in de maand, daar doe je met een gezin ook hier niet veel mee.
Er komt regelmatig een verloskundige langs en een keer per maand houd er een dokter spreekuur.
Ik heb er met haar rond gelopen en mijn verpleegkundige brein sloeg op hol,
Er moet wat gebeuren dat is duidelijk maar we moeten eerst de emoties wat laten zakken om een goed plan te maken.
Ik sms’te zus lief die jammer helaas in het ziekenhuis ligt maar wel een hele mooie in Nederland en vertelde van de puskesmas, per direct, reageerde zij als een echte verpleegkundige dat zij haar hulp aanbood, leuk toch.
Jantinus heeft een tocht langs de waterleiding in de kampong gemaakt en kon direct al hulp geven door te constateren dat er lucht in een leiding zat waardoor de waterdruk stopt, dat was snel opgelost.
Voor een voorziening naar de puskesmas heeft hij ook al een goed plan uitgedacht en dat gaan we zo wie zo uitvoeren.
Na het ons aangeboden eten zijn we weer vertrokken, we kochten onderweg Rambutan een rode harige vrucht, ze waren heerlijk, we hebben een tijdje heerlijk aan het water gezeten.
Verder nog bij een man geweest die mooi houtsnijwerk maakt, we hebben een paar beelden besteld die we in Nederland aan liefhebbers willen verkopen (Biak hulp).
Een lange dag maar we kijken er met heel veel plezier op terug, vanavond belde Mark een gezellige afsluiting van een fijne dag.

• 09 Maart 2013 - 20:17

Henk En Bets:

Hoi Elly en Jantinus,
    Als ik het goed lees dan was de ambulanche chauffeur dronken?????
    Er is nog veel in Biak te doen niet alleen voor het drinkwater en dat in 2013.
    Volgens ons heb jij geen 6 daagse werkweek maar 7 .
    Maar zoals jullie altijd schrijven het was een lange maar erg gezellig en dat houd de moed er in.
    Het gaat hier na een paar dagen van plm 14 graden vanaf zondag weer vriezen en sneeuwen.
    Laat de kou maar vertrekken .
    Groet en een fijne zondag gewenst.
    Henk en Bets

• 09 Maart 2013 - 20:22

Henk En Bets,:

Sorry wij hebben in onze reactie vergeten om jullie zus van hartebeterschap te wensen.
    Bij deze
    groet Henk en Bets

• 09 Maart 2013 - 20:45

Truus:

Hoi, welk emailadres kan ik het beste gebruiken als ik jullie wil mailen, ik heb info over dit projekt.

• 10 Maart 2013 - 01:31

Edwin:

Leuk om dit weer te zien veel plezier daar met jullie allen groeten aan Chris en Alvi en de rest
    Groeten Edwin

• 10 Maart 2013 - 01:59

Hillie Koning.:

Hallo Elly en JanTienus

fijn dat jullie alweer goed werk kunnen doen, wat zullen die mensen blij zijn met jullie.Ik hoop dat die bestuurder van die Ambu levenlang zijn rijbewijs kwijt is. je zal er maar afhankelijk van zijn.
    bedankt voor de weer ;euke foto's voor straks een fijne zondag
    Hartelijke groetjes Hillie

• 10 Maart 2013 - 20:57

Sjef Franken:

Jantinus hier een bericht wat het huis betreft in sorido, ik heb het er met fred over gesproken want je weet het huis is niet van mij alleen . hij zoekt binnenkort contact met je . wij willen het project toch afmaken op sorido anders gaat het ons beiden veel geld kosten. wij willen het echter doen op de manier die ik met jou hebt besproken dus via het waterleidingbedrijf . je bent nu enigsins op de hoogte wat fred je wilt vertellen . Fred is een papua dus vrij lang van stof . verder veel plezier daar en doe Elly de groeten vanmij en ook alle bekenden mvg sjef

• 10 Maart 2013 - 22:22

Mini En Henk:

Hallo,

Vanuit Brussel via Nieuwegein naat huis gegaan .
    Gaat langzaam wat beter met onze zus,bloedtransfusie heeft haar goed gedaan en was al een keer zonder bacteriën in sondes.Hebben samen in dagverblijf enkele Belgische vondsten bekeken.
    Jantinus ik dacht dat alleen de verwarmingsketels last van lucht hadden maar naar ik hoor ook bij de waterleiding.
    Maakt de houtsnijder ook kleine beeldjes ?
    Heb je foto's van soort beelden?
    Als jullie dit lezen is er al weer een nieuwe week werk ze.
    Groet,
    Mini en Henk