Toeristische vermaken, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Toeristische vermaken, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Toeristische vermaken,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

18 Maart 2011 | Indonesië, Biak

Gisteren en vandaag zijn we op pad geweest om Manokwari en omstreken te bekijken.
We hebben via Inge een auto met chauffeur gehuurd en zijn gisteren een heel eind wezen rijden oa om de enorm grote palmolie plantages te zien, die heeft een van de zonen van Soharto daar laten aan planten door transmigranten uit Java.
De vruchten een soort tros met bessen, worden in een fabriek uit geperst en daarna vervoerd naar Java voor verdere verwerking tot brandstof en spijsolie.
Het was een indruk wekkend gezicht, voor mij was een lange autorit ook aangenamer dan lopen.
Dit deel van Papua is duidelijk zichtbaar veel vruchtbaarder dan Biak waar alles koraal is, hier heb je zandgrond en je ziet dan ook overal bomen met veel vruchten en groente tuinen.
We hebben onderweg een hele tros bananen gekocht die smaken hier zo lekker echt zon gerijpt, thuis eet ik bijna nooit een banaan mijn maag reageert daar onvriendelijk op maar hier heb ik daar gelukkig geen last van.
Ik denk zelfs dat Henk en ook zijn dochter Inge hier bananen lekker zouden vinden, toch maar eens komen proeven.
Vandaag zijn we naar de pasar geweest om groente te kopen, we kwamen daar vrouwen van Biak tegen die hier hun groente voor de verkoop komen inkopen.
Inge neemt het op de boot mee terug naar Biak, zij is vanmiddag vertrokken, de boot doet er 12 uur over naar Biak.
We hebben vandaag nog een poosje aan zee gezeten in een kampong waar een man woont die volgens zeggen de vissen uit de zee naar zich toeroept, helaas hij was er niet.
Maar we hebben een herkansing in mei, dan hopen wij hier samen met Mark een paar dagen door te brengen en die wil dat ook vast wel met eigen ogen zien.
We hebben al een hotel besproken, niet in de stad zoals deze waar we nu zijn maar lekker aan zee, moet ik gedachten over tsunami kansen niet toelaten natuurlijk.
Morgen vroeg vliegen we terug naar Biak en zijn we weer in ons gewone doen voor zover je daarvan kan spreken.

• 18 Maart 2011 - 14:19

Adrie:

Ja Elly op de laatste foto zitten jullie bij PasarPoetie ,in de buurt, het strand waar wij als mariniers als we vrij waren en in Manokwari waren vaak naar toegingen,
    om te zwemmen, in 1962 . Ook bedankt voor de foto,s van Johan Kasper in het Swiss Bel Hotel .en een goede reis naar Biak en de groeten aan Truus van Adrie , uit BAARN

• 18 Maart 2011 - 15:05

Mini En Henk:

L.S.
    Je raakt er bijna van in de olie bij het zien van zoveel oliepalmen. En ik ontkom er niet aan om dan meteen te denken aan Peter maar dat was van de andere olie,neemt niet weg dat ie nog altijd bijdehand en altijd wakker is.
    Van de ene naar de andere vrucht nu de kromme gele,vader en dochter staan erom bekend dat ze wat minder gecharmeerd zijn van die vruchten. Wanneer je je zus zo lovend hoort zou je bijna..
    Ja een lekkere gebakken banaan dat doet me weer denken aan ongeveer 40 jaar geleden in de rivierenwijk in Deventer kreeg ik van Indische nu Indonesische mensen een bordje gebakken banaan vond ik heel erg lekker maar toen ik dat kenbaar maakte moest ik ook nog een volgend bordje leegmaken en dat is het begin geweest van mijn bananenantipathie.
    Bijzondere gulle mensen die, uit , die verre landen , moet je in Nederland om komen houden ze je een schaal met lekkere koeken onder je neus mag je er eentje pakken en dan gaat de schaal als de wiedeweerga in de kast .Om van de bruidsschatten maar niet te spreken ,ik heb twee lieve beste schoondochters , er kon nog geen bordje af, laat staan een heel servies , waar heel Olst van zou kunnen eten , maar ja ook wij zijn Nederlanders en nodigen ook niet heel Olst uit dus zo erg is het ook weer niet.
    Bovenstaan de mag je overslaan maar weet dat wij met jullie mee”leven”en mee “genieten”
    Groet,
    Henk
    P.S.Gaat morgen de piloot nog mee of doen jullie hetzelf ?
    Dat van die bruidsschat klopt geloof ik niet maar dat hoor ik later wel.

• 18 Maart 2011 - 16:14

Henk En Bets :

Kijk maar uit voor je rug Jantinus niet te zwaar tillen.
    En hopelijk gaan jullie weer richting Biak.
    Het zijn weer leuke fotos,het geeft het gevoel dat wij er zelf een beetje bij zijn.
    Fijn weekend gewenst,
    Bets en Henk

• 18 Maart 2011 - 21:38

Ben En Wil:

Wij hebben in 2008 van Manokwari naar Sorong gevlogen, je kan dan goed zien wat voor een verwoestingen die palm plantages aangericht hebben. Je ziet hele plantages met alleen palmen en dan weer een dorp (hier zou dat een asylzoekerscentrum heten, tenminste zo is dat gebouwd). Er schijnt ook een dorp te zijn alleen voor het vermaak van mannen, netjes gezegd. Naar de fabriek ben ik niet mee geweest, maar medereizigers vertelden wel dat het niet bepaald efficiënt en schoon was. Trouwens die dag zijn we met z'n tweeën, naar Pasar Putih geweest. Vanuit de haven met een brommer, als passagier. Ook een aparte belevenis. Hier begint het nu tenminste een beetje voorjaar te worden.
    Groeten uit Alkmaar