Maandag 16 november - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Maandag 16 november - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Maandag 16 november

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

16 November 2009 | Indonesië, Biak

Vandaag was het weer werken geblazen voor Jt. maar dat vind hij geen enkel probleem, al heeft hij zich tijdens het weekend volop met waterleidingen bezig gehouden.
Jantinus is overal langs geweest ook in een andere kampong waar binnenkort een pomp geplaatst zal worden die het water uit een bak aan het strand (zoet welwater) 14 meter omhoog moet pompen om de mensen daar water te kunnen laten halen.
Jt is in een hele kleine prauw en op een stuk tempex de zee op geweest om naar een kapotte leiding die door de zee ligt te kijken.
Er is in Sowek een prachtig systeem met pompen die op zonne-energie werken helaas is er heel veel kapot doordat het niet goed onderhouden word, gebrek aan kennis en men accepteert het als iets niet meer werkt en gaat weer op de vroegere manier water halen.
En dat is hier vrouwenwerk en heel zwaar om te doen, zij zetten bakken op een vlot van tempex en roeien naar een plaats waar zoet water is om het op te halen.
Zaterdag in de middag zijn we naar een klein onbewoond eiland geweest het was eerst de bedoeling dat wij daar gingen picknicken, maar door de regen kon dat niet, er gingen een stel kinderen mee, die Truus volop meehielpen zoeken naar een bepaald soort schelpjes.
De avond valt hier erg vroeg en er was maar heel kort elektrisch licht maar we hebben ons leuk vermaakt met 1 tegen 100 op de Nintendo, leuk om Noortje de vragen te horen voorlezen.
En ondertussen werden wij weer voorzien van eten en drinken door onze onvolprezen Yustin, haar fam. komt uit Sowek en wij logeerden in een huis van de fam. van haar man.
Zondag hebben we wat rondgekeken in de kampong en Jt is met een van de bewoners nog naar een hoger op het land gelegen kampong geweest om naar het watersleiding systeem te kijken, daar zijn ze afhankelijk van regenwater.
Het heeft de rest van de tijd daar heel erg hard geregend en was het binnen zitten en wachten op hoog water voordat we weg konden.
Vanmiddag kwam August de man van Yustin weer terug hij was samen met een familielid die hier en ook in Sowek een huis heeft.
Het was een oud onderwijzer en hij sprak nog heel goed Nederlands, hij vertelde dat zijn oudste zoon als tweede naam Adriaans heet vernoemd naar onze zeeheld de Ruijter.
We hebben een hele poos zitten praten hij zei dat de mensen hier heel goede herinneringen aan de Ned.tijd hebben.

• 16 November 2009 - 15:27

Adrie Bouwmeester:

Wat een mooie foto,s dit keer Elly van Biak , allemaal de groeten uit Nederland van Adrie uit Baarn en vergeet Jantinus
    Adrie niet voor mijn foto? hij weet wat ik bedoel, nogmaals de groeten www.hatibersatu.nl

• 16 November 2009 - 18:23

Ben En Wil:

Geweldig, ik heb dit allemaal niet gezien. Maar voordat jullie weer terug zijn en dat is alweer vrij snel doe de groeten aan Noortje en Margret van tante Wil en Oom Ben. En uiteraard ook de groeten aan Truus. Ik ben nog steeds jaloers op jullie, hier tenminste in 2 dagen tijd 2 keer helemaal nat geregend. Gelukkig valt de temperatuur nog mee, alleen buiten lekker zitten lezen is er niet bij.
    Groetjes uit een nat Alkmaar, Wil en Ben

• 16 November 2009 - 19:46

Willem En Ria:

he elly en jantinus even bij gelezen prachtig allemaal groeten uit zuidwolde

• 17 November 2009 - 01:21

Hillie Koning:

Hallo Elly en Jantinus.
    wat een mooi verhaal is het weer geworden, en dat alles toe gelicht met prachtige foto's en een leuk fimpje.
    het lijkt wel of JT gewoon onvermeoibaar is, en dat zijn werk zijn grootste hobby is en daar naast heeft hij dan nog fotografereb eb filmen wat een edocoment zeg.
    en daar mogen wij allemaal van mee genieten, wat een bofkonten zijn we toch.
    wij zitten dan wel in ons koude kikkerlandje alhoewel het met de kou nog steeds wel mee valy voor ons althans.
    voor de zoveelste keer bedankt voor al het moois en tot morgen maar weer. veel liefs en hartelijke groetjes van Hillie