Paasweekend - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Paasweekend - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Paasweekend

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

31 Maart 2013 | Indonesië, Biak

Zaterdag hebben we een tocht dwars over Biak gemaakt, we hadden heel wat op ons programma eerst naar padwa sup rijst brengen bij een aantal mensen. Een ervan een man die al lange tijd aan tuberculose leed was afgelopen week gestorven, maar zijn vrouw en kinderen kunnen onze steun nog goed gebruiken.
We stopten even bij het huis van Rudy hij was een van de leerlingen van de school in Urfu, en ik wilde graag weten wat hij na zijn school was gaan doen, vond het altijd een aardig joch, helaas hoorden wij dat hij al een half jaar in de gevangenis zit.
We kregen een onduidelijk verhaal van zijn vader die zei dat hij onschuldig is maar nog moet wachten op zijn proces.
Hoe het zit blijft een vraag en je kunt niets doen maar wel naar om te horen.
Het huis waar wij materiaal voor leveren schiet mooi op, leuk om te zien.
Hierna zijn we doorgereden naar een houtsnijder waar we drie beelden besteld hadden, die waren nog niet klaar maar ze zagen er al wel mooi uit, wij Jantinus Elly Mieke en Lenne kregen een schelpen ketting van hem, voor Jantinus een hele lange met een varkensbot er onderaan.
We zijn nog bij de puskesmas langs geweest omdat Mieke de organisatie kent die deze heeft opgericht, ook zij schrok van wat er nog over is.
Hierna hebben we in een hutje aan zee de meegebrachte nasi goreng gegeten en de door Margriet gemaakte esbuah van Komkommer.
Vandaag eerste paasdag zijn we met een speedboot naar Samber gegaan waar we heerlijk aan het strand hebben gezeten, Inge en Margriet kochten van de kampong bewoners jonge klappers waar zij de klappermelk en de binnenkant uithaalde en in een grote kom deden, zij voegden daar een rozensiroop en gecondenseerde melk aan toe, heerlijk.
We zijn onderweg nog wezen kijken in kampong Padwa waar dicht aan zee op een hoge plaats heel oude skeletten liggen, vroeger werden mensen wanneer zij gestorven waren eerst boven zee bewaard totdat alles van het skelet afwas en dan werd die in een uitgeholde boom daar boven neer gezet.
De ladder ernaar toe was zo slecht dat ik mij er niet aan gewaagd heb Jantinus wel, zie foto.
Vanavond laatste zang oefening in de kerk, eerst moesten wij bij Kartika die daar dominee is binnenkomen en zij had allerlei taart en cake voor ons klaarstaan, ook een bijzondere pap Bubur kacang hijau het is gemaakt van rode rijst, boontjes waarvan wij de kiemen kennen als taugé en nog wat dingen die ik niet ken maar het smaakte lekker.
Toen in de kerk oefenen, en daarna weer bij Kartika aan de taart en we hebben bij de gitaar gezongen, haar man kan erg goed spelen, de zestiger jaren liedjes kwamen langs, er werd weer heel wat af gelachen.

• 31 Maart 2013 - 20:52

Joke Patist:

Lieve allemaal , ik ben weer een beetje boven water.
    Wat is ook alweer puskesmas?
    Dus,al dat oefenen met het koor is voor 2epaasdag?
    Fijn dat jullie zo'n leuke dag hebben gehad .
    Liefs en groeten van. Joke

• 31 Maart 2013 - 22:11

Henk En Best:

Fijn te horen dat jullie ondanks het droeve bericht wel een fijne en ontspannen dag hebben gehad.
    En dat het zingen van jullie een mooie dienst mogen worden.
    De foto,s zeggen weer genoeg Bedankt en een fijne 2e paasdag gewenst.
    groet,
    Henk en Bets

• 02 April 2013 - 03:02

Hillie Koning.:

Hallo Elly en Jantinus

Heerlijk zo maar een dag heerlijk genieten, dat moet ook zo maar eens kunnen vind ik.
    Die Bubur kacang hijau pap ziet er niet ecjt aantrekkelijk uit, maar ik neem direct van je aan dat het lekker smaakte.
    En dan is het nare bericht wat jullie eerder kregen toch iets makkelijker te behappen, denk ik maar zo.
    Het zal toch wle in jullie hoofd blijven door gonzen, dus veel sterkte er mee.
    Jullie hebben toch best wel veel om dankbaar voor te zijn toch?
    veel leifs en Hartelijke groeten Hillie