Cempedak vrucht - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Cempedak vrucht - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Cempedak vrucht

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

28 Maart 2013 | Indonesië, Biak

Vandaag even wat schrijven over de gewoontes hier met Pasen, de week voor Pasen is iedereen erg druk met voorbereiden voor de zogenaamde campings rond de kerk.
Op het terrein van de kerk of een veldje daar dichtbij worden tenten gemaakt van stokken waarover plastic gespannen wordt, er worden heel veel versieringen gemaakt om het geheel aan te kleden.
Het is de bedoeling dat de kinderen daarin gaan slapen, overdag leuke dingen doen als spelletjes en knutselen.
Overal zie je dat mensen een soort Golgotha maken er worden drie kruisen gemaakt soms bekleed met rijstzakken met binnen in lichtjes, ook overal langs de straten staan lichtjes, oude blikjes of flesjes met olie en een lontje erin.
De meeste versieringen worden niet weer opgeruimd, zo zie je nog heel veel kerst versiering met Merry Christmas
In de nacht van zaterdag op zondag gaan de kinderen samen met hun ouders en buurtgenoten rond een uur of vier op pad met brandende fakkels die zij in een lange stoet al zingend door de stad dragen om weer te eindigen bij de kerk waar men samen gaat ontbijten.
Zo zijn wij natuurlijk bezig met het koor wat al heel leuk klinkt, vanavond bracht Alvi een paar voor ons onbekende vruchten mee Cempedak die lagen op de tafel in een plasticzak, ik dacht verdorie ik ruik vies je zweet hier gigantisch dus niet echt bijzonder, maar het waren die vruchten.
Als mensen de lucht van Durian kennen daar lijkt het op, de smaak is anders maar ik vind het niet lekker, Jantinus wel maar ik heb het bij proeven gelaten.
Toen Jt met de auto een stel naar huis bracht het ik de prullenbak en de overgebleven vrucht buiten de deur gezet, wat een gore stank.

  • 28 Maart 2013 - 20:27

    Corry En Roel:

    Hallo beste mensen,

    Hier zijn wij ook weer eens met een mailtje!
    We waren een tijdje afwezig dus...!! Deze vrucht vinden wij ook niet lekker die Cempedak (ik wist de naam niet meer) maar alles proeven kan geen kwaad, (behalve dan o.a. hond, dat zou ik voor geen goud doen).

    Er wordt veel over het weer geschreven hoe het hier is dus ik doe het maar niet dat weten jullie zo o.a. wel.
    KOUD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Als jullie weer terug komen dan is het hier weer een mooi jaargetijde, daar kijken wij naar uit.
    Hopelijk gaat het met jullie beiden goed, met weinig ziekte zoals darmklachten want dat heb je daar zo maar.

    Het allerbeste hoor en een fijne tijd daar (is ook zomaar weer voorbij)

    Hartelijke groeten van ons hoor.

  • 29 Maart 2013 - 02:09

    Hillie Koning.:

    Hallo Elly en Jantinus.
    Over drie dagen is het inderdaad pasen, maar je krijgt wat het weer betreft meer een kerst gevoel. Vandaag en morgen word er weer sneeuw verwacht. . Maar de paasdagen blijven waarschijnlijk droog.Wel met een gure oosterse wind, maar als je binnen blijft lijkt het toch een beetje op de lente.
    Leuk dat jullie het paasfeest zo beschrijven, voor mij bekende verhalen maar het blijft toch leuk om te lezen.
    Volgens mij heb ik Trrus nog nooit over die Cempedak gehoord, maar het kan ook zo maar van wel dat ik het niet onthouden hebt.
    Ik wist wel dat er hond gegeten werd, maar ik heb ook wel eens gehoord dat er hiet kat gegeten word.
    lijkt me geen van tweeén iets, zelfs niet om uit te proberen.
    Dat vind ik van jullie zo knap dat jullie toch proeven van al dat onbekende, ik weet niet of ik zo dapper zou zijn hoor.
    Wie is eigelijk jullie dirigeent als jullie in de kerk zingen? en wie maakt er dan foto's en filmt er dan?
    want ik wil het toch graag zien en horen en mee galmen als ik kan haq ha ha.
    Hartelijke groeten Hillie

  • 29 Maart 2013 - 20:10

    Henk En Bets:

    De kempedak het lijkt wel een stekelvarken en je komt er ook nog van aan de sch... juist.
    En dan de hond in de pot dat lijkt ons helemaal een groot probleem niet aan denken.
    Het paas feest is op Biak en gezellig als wij dat allemaal lezen.
    Wij vinden het wel jammer dat er geen geluid is betreft het zingen van jullie.
    Maar jullie hebben misschien wel gelijk om geen geluid te laten horen maar plezier voor twee dat is belangrijk.
    Het weer hier daar hebben wij het maar niet over er is hier 5 cm sneeuw gevallen ja dat moest ik toch nog even kwijt.
    groet Henk en Bets

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Biak

Jantinus en Mark

Weer in Biak Papua

Actief sinds 11 Jan. 2009
Verslag gelezen: 651
Totaal aantal bezoekers 564948

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 14 Maart 2024

Biak 2024

16 Augustus 2022 - 15 September 2022

Samen met Mark naar Biak

12 Februari 2020 - 08 Maart 2020

Jantinus op Biak

05 September 2018 - 27 September 2018

Naar de bruiloft op Biak

14 Februari 2016 - 14 Februari 2016

Biak 2016

26 Februari 2015 - 26 April 2015

Elly en Jantinus in Biak

18 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Biak 2014

28 Februari 2013 - 28 April 2013

Hoe het ons vergaat in Biak 2013

23 Februari 2012 - 22 April 2012

Ons verhaal in BIAK 2012

28 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Biak Papua 2011

05 Februari 2010 - 22 Mei 2010

Alweer in Biak

02 Oktober 2009 - 27 November 2009

Terug in Biak

14 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: