Een dag met een sterretje - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een dag met een sterretje - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een dag met een sterretje

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

01 Mei 2010 | Indonesië, Biak

Het is vandaag Koninginnedag in Nederland hopelijk een feestelijk gebeuren deze keer, en Teo de vriend van Trea is jarig ook langs deze weg feliciteren wij hem van harte, die borrel komen we later wel halen.
Het was de laatste werkdag van Jt en om twaalf uur kwam hij ons ophalen om naar het afscheid bij de pt te gaan.
Jt had Ibu Nanik geld gegeven om voor eten te zorgen, normaal gesproken komt er dan voor iedereen een pakketje met rijst vis en groente, maar zij hadden het nu eens heel anders gedaan.
Ibu Esther een van de dames van kantoor was vanmorgen om 5 uur al begonnen met koken en het was dan ook geweldig we kregen eerst al een glas met jonge kokos in melk aangelengd met siroop.
Buiten waren de mannen druk bezig met grote moten tonijn en ikan merah (rode vis) te roosteren
Wij zijn niet echt vis eters maar het was erg lekker alleen de groente mix die er bij was deed ons mondslijmvlies geen plezier, met verbazing kijk je naar de hoeveelheden die mensen daar van op kunnen.
Er was natuurlijk een toespraak van Pa Asyrem ( directeur)vol lof en dank naar Jt en hij zei dat nu onze kinderen hier waren zij dat reden vonden om eens extra feest te maken.
Wij kregen ook weer cadeautjes aan geboden twee houten beelden een man en vrouw en een trommel waarin varkens tanden zitten.
Het grote moment was daar toen Jt zijn toespraak begon in het Indonesisch hij kreeg al na de eerste zin een luid applaus geweldig vonden zij dat.
Hij had zijn verhaal door Inge laten vertalen en gisteravond samen geoefend, tijdens het spreken stond Jenny naast hem om door de moeilijke woorden heen te komen.
Het was echt een groot succes, mensen hier waarderen zo iets heel erg.
Er werd nog gedanst de traditionele Jospan waaraan wij tot plezier van iedereen ook mee deden.
Na dit alles zijn we met ons vijven naar Samber gereden om te zwemmen jammer genoeg was het laag water maar we hebben wel in zee gelopen waar wij heel veel prachtige zeesterren hebben gezien rode blauwe en met allerlei stippen prachtige dieren zijn het.
De andere dieren die wij zagen gaven ons meer de bibbers een grote en een kleine zeeslang en zee egels, deze laatste waren voor Mark en Jorryt wel eng want zij hadden geen waterschoenen aan.
Aan het eind van de dag hebben Jt en ik het eten voor zondag geregeld dus dat is ook weer rond.
Morgen gaan we met een prahu naar een eiland voor de kust als het rustig water is gaan we snorkelen, maar dat lezen jullie morgen dan maar weer.

• 30 April 2010 - 16:56

Adrie Uit Baarn:

We zijn weer in nederland
    Ely en Jantinus , we hopen dat alls goed gekomen is met julie verblijf op Papua voor de komenden maanden met Indonesie ? we komen zeker een keertje langs als julie weer in Nederland zijn, en nog bedankt toen we bij julie
    waren ,voor de gastvrij heid die julie ons gaven toen we op Biak waren
    Adrie en Rob ,

• 30 April 2010 - 17:03

Miranda:

Brr.. enge beesten daar hoor..
    We hebben hier idd koninginnedag.. (ps. ik kreeg vandaag zelfs een instellingsgebakje.. haha voelt net alsof ik een echte patient ben) ik lig gelukkig 8 hoog en heb gister kunnen genieten van het mooie vuurwerk hier in hoogeveen. Ik dacht ter ere van koninginnenacht.. maar niets bleek minder waar, Hoogeveen krijgt weer vaarwater in de hoofdstraat. Voor de tamboer komt zelfs een heus haventje... Net verhuisd naar Beilen, terwijl hoogeveen decadent gaat doen!
    Ik wens jullie 5en veel plezier morgen tijdens het snorkelen!
    Dikke kus! :)

• 30 April 2010 - 19:38

Henk En Bets:

Hoi allemaal,
    Koninggine dag is zonder problemen verlopen,alleen het weer was slecht,regen.
    Maar wat wil je ook na 2 dagen boven de 20 gr.
    Wat een feest hebben zij er van gemaakt bij het afscheid van JT zijn werk.
    De mensen zijn daar veel dankbaarder dan wij westelingen.
    En als jij dan afscheid neemt in een toespraak in hun taal dat is natuurlijk prachtig.
    Het eten is wel eens een probleem,maar jullie zijn wel wat gewend.
    En nu maar met jullie vijfen genieten van het prachtige eiland en waar de reis nog meer naar toe gaat.
    Allemaal een fijn weekend gewenst.
    Henk en Bets

• 30 April 2010 - 19:41

Jantsje:

Helaas mensen, ik had jullie nog wel opgegeven voor een lintje, maar ja, niet aanwezig he? De burgemeester stond er sneu bij.

• 01 Mei 2010 - 13:50

Fenny:

en nu maar genieten van een mooie vakantie met z'n vijfen veel plezier uit een koud en regenachig Westerbork