Armoede - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Armoede - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Armoede

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

11 April 2010 | Indonesië, Batavia

Het is maar een woord, vandaag hebben we de betekenis daarvan weer eens duidelijk gezien.
Ook in vorige periodes had ik van Inge gehoord van een moeder die samen met haar dochter en kleinzoontje van ik denk drie jaar in een schamele hut woont, we hebben toen ook wel eens wat geholpen, maar zijn er nu zelf heen geweest.
We wisten dat zij in hun “kamer”ook moesten koken op een van sprokkelhout gestookt vuurtje, heel ongezond al is het dak zo lek als een mandje je ziet overal gaatjes in de golfplaten en de deuren zijn van stukken golfplaat met bamboe, dus als je het positief wil zien, de rook kan wel naar buiten.
Verder is er een slaapkamer onder hetzelfde lekke dak.
De vrouw kwam net van de zee lopen waar zij zich had gewassen, ze schaamde zich erg voor haar huisje.
Zij vertelde in het Nederlands wat zij nog van vroeger kende, haar verhaal een beetje, haar vader heeft gediend in het KNIL maar wilde toentertijd niet naar Nederland gaan omdat hij op zijn eigen grond wilde leven.
Dat dit een bitter zwaar leven zou zijn hebben zij toen niet kunnen overzien, Susanne want dat is haar naam had graag met haar schooljuf meegewild naar net. maar ook dat mocht niet van vader.
En nu in 2010 lopen wij als Nederlanders haar huisje binnen en zien dat het heel erg is, deze vrouw willen we helpen en gaan dat als volgt doen.
Oktov is een handige jongen die heel goed is als klusjes man en kan het loon voor dit werk ook goed gebruiken, we hebben hem mee genomen en hij zal aan de achterkant een ruimte maken golfplaten dak en met hout dichtgemaakt dat wordt dan de keuken aan het dak een goot waardoor er regenwater opgevangen kan worden in een paar oliedrums die zij voor dat doel hier vaker gebruiken.
Het dak krijgt nieuwe golfplaten en wat goed is van de oude wordt gebruikt voor de keuken.
Verder kopen we voor hen een kerosine kooktoestel en proberen we hen hun handeltje in benzine die zij per fles in een hokje aan de straat verkopen weer op gang te brengen.
Het is erg moeilijk als je geen cent hebt om niet alles wat je beurt aan eten uit te geven maar ook moet reserveren om nieuwe voorraad van te kopen.
Als wij weg zijn zal Inge regelmatig gaan kijken en hen helpen.
Verder hebben we nog een huis bekeken in de stad, Inge kwam hier regelmatig bij een oude man die ondertussen is overleden, zijn dochter woont er nog met haar kinderen.
Ook hier is de armoede schrijnend, gelukkig slaapt zij met haar kinderen onder een klamboe want er zitten geen of kapotte ramen in het huis en geen plafond en de muren zijn ook overal stuk.
Je kunt je niet voorstellen hoe je de moed moet opbrengen om in een dergelijk situatie te leven en je kinderen moet grootbrengen.
We kijken wat er aan geld over is na het eerste hulpgeval en gaan dan hier verder om in ieder geval één ruimte van een plafond te voorzien en de muren(meest golfplaten) dicht te krijgen.
We zijn ons er van bewust dat er heel veel te doen is maar alleen maar kijken helpt ook niet dus beginnen wij maar gewoon bij wat we kunnen.
Nou wat een verhaal hè ik was er ook even helemaal beroerd van toen we naar huis gingen, maar er was ook weer wat te lachen, er lag een vrouw te slapen op onze bank op het terras.
Het was een jonge vrouw die zei dat zij haar gsm wilde opladen, dat had ze ook gedaan de oplader zat in ons stopcontact buiten we hebben haar die in de handen gegeven en goedendag gezegd zij hoopte op geld maar we zijn natuurlijk gekke Henkie niet.
Het blijkt dus ook wel een goed idee dat we het meubilair s’avonds binnen te zetten, wie weet wie er anders gaan liggen slapen.

• 11 April 2010 - 08:29

Een loffelijk streven. Ook wij ervaren behoorlijke armoede hier waar wij een Gusthouse hebben. Wij hebben daarom 5 mensen in dienst die zodoende een "fijn" bestaan hebben.
    Vergeet niet dat er hier een andere cultuur is en dan men hier geen eisen stelt.
    Ja een dak boben je hoofd en eten dat is het voornaamste.
    Wij proberen te mensen ook te laten sparen (al is het nog maar zo weinig) en onderhoud te laten plegen.
    Zeger geen geld geven maar wel een pot verf of zo.
    Succes met jullie akties
    Pieter van Dee - Guesthouse Rumah Senang Kalibaru.

• 11 April 2010 - 08:31

Mini En Henk:

HALLO!!

Kijk , daar doen we het voor.
    Ik vraag mij af hoeveel schelpjes een golfplaat is of hoeveel golfplaten een schelpje?
    Maar ja de grote van de schelpjes is bekend maar de golfplaten ?

Het gaat goed met de schelpjes maar kan altijd beter!!!!

Groet,
    "Gekke"Henkie.

• 11 April 2010 - 10:25

Wim Van Delden:

Mijn e-mailadres is gewjzigd.
    Is nu wimtres@kpnmail.nl

• 11 April 2010 - 13:41

Jan:

Mooi werk! Goed werk!

• 11 April 2010 - 17:03

Jantsje:

Wat een bittere ellende! In Kenia voelde ik me ook zo machteloos, er is bijna geen beginnen aan. Toch zijn jullie begonnen, want ieder mens is er een. Fantastisch!
    Wisten jullie trouwens al wat een top-swing is? Gister werd ons dat (bij Willems) met uitleg gedemonstreerd: de laatste 10 cm van de rugleuning van een relaxfauteuil kan naar believen naar voren gebogen of naar achteren. Stel, je ligt half horizontaal voor de tv, dan is het reuzehandig dat je het tv scherm mbv de top-swing kunt zien. Anders kijk je immers naar het plafond en daar wil je niet aan denken. In Nederland dus een must-have. Je kunt niet zonder, wees eerlijk. En leg dat met hetzelfde serieuze gezicht eens uit in Biak.