Even bijpraten - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Even bijpraten - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Even bijpraten

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

27 Februari 2016 | Indonesië, Biak

Het is al weer een aantal dagen geleden dat ik heb geschreven op deze site maar nu dus even bijpraten.
Misschien hebben jullie in de reactie gelezen dat mijn broer Henk in het ziekenhuis is opgenomen met hartklachten, dat is altijd een schrik maar als je ver van huis bent komt dat extra aan zal je begrijpen.
Wij weten nu dat er na het weekend beslist gaat worden of en wanneer hij geopereerd wordt en een bypass krijgt.
Hij stuurde net nog een selfie en een berichtje via WhatsApp fijn om zo direct contact te kunnen hebben.
Het is hier de laatste dagen onbarmhartig warm en daar word je lui van, ik slaap hier altijd prima maar als het zo heet is kan ik ook overdag wel een uiltje kappen.
Vandaag zijn we samen met Inge en Margriet weer op pad geweest om de rijst pakketten rond te brengen.
Bij 33 erg arme gezinnen wordt 1xper 2mnd een pakket afgeleverd, normaal doet Inge dat met een gepensioneerde collega van Margriet die een auto heeft.
Er zit nu 20 kilo rijst 1 kilo suiker 1pakje thee blikje gecondenseerde melk 1fles olie en 2 stukjes zeep 1flacon vloeibare was lotion en een pakje zeeppoeder voor de was.
Als er kinderen zijn ook nog zakjes oplosbare melk.
Inge had een vraag gekregen van iemand of wij hulp zouden kunnen geven aan een ouderloos gezin.
Wij zijn geschrokken van de erbarmelijke omstandigheden waarin we hen aantroffen.
De oudste is een jongen die bij de bupati werkt als schoonmaker en verdient 1miljoen 400 roepia dat is een kleine € 100 in de maand, hiervan moet hij ook zorgen voor zijn 5 zusjes de jongste leek mij niet ouder dan een jaar of 7/8 .
Zij wonen in een soort boomhut levensgevaarlijk.
We hebben eerst maar is een voedsel pakket gebracht en gaan deze week aan de slag om te zien wat binnen onze mogelijkheden ligt om hen te helpen.
Het oudste meisje is van school gegaan omdat zij het examengeld niet konden betalen dus schoolgeld is zo wie zo een must.
Het is raadzaam eerst goed na te denken om te zien wat wij kunnen en wat we aan anderen kunnen vragen zoals de kerk waar zij bij horen.
Jullie horen het wel we hebben al heel wat gezien de afgelopen jaren maar dit zit ons erg hoog.
Vanmorgen werd Jt door een oudere man aangehouden voor een praatje hij sprak nog redelijk Nederlands en vertelde dat hij hier voor 1962 bij een fam Zwa(a)nenveld gewerkt heeft misschien komt dat iemand van de lezers bekend voor laat het dan even weten,

• 27 Februari 2016 - 17:13

Hen En Bets:

Hoi Elly en Jantinus,
    Wij willen jou broer Henk sterkte wensen en hopen dat hij na de ingreep zich snel beter gaat voelen.
    Zo te horen is er helaas niet veel veranderd op het eiland betreft de armoede erg triest.
    Toen ik er met jou en Jan Eefting in 2005 was heb ik deze ellende niet zo ervaren.
    Maar toen waren wij ook niet zo betrokken bij de mensen.
    Jij en Elly zijn na al die keren dat jullie daar nu zijn heel betrokken,en zien jullie en horen heel veel ellende.
    Fijn dat jullie veel betekenen voor de mensen.
    Denken jullie goed aan je zelf?
    groet,
    Henk en Bets

• 27 Februari 2016 - 19:45

Truus:

Heel veel sterkte met broer Henk. Alles wat jullie beleven en meemaken, het blijft pijn doen, maar t geeft me ook een machteloos gevoel., het niet meer terug kunnen etc, ach jullie weten het wel.
    Aan de andere kant heb ik gisteren en vandaag ontzettend genoten van mijn nu 3 mnd oude kleinzoon die voor het eerst bij oma heeft gelogeerd.

Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Liefs, groeten en sterkte.
    Truus

• 28 Februari 2016 - 01:09

Tjak :

Dag Elly en JantiNus, allereerst veel sterkte en beterschap toegewenst voor je zieke broer.

Tot 1962 was ik werkzaam geweest bij de Meteorologische dienst op vliegveld Mokmer en in die tijd was ene heer Zwaneveld piloot bij de Kroonduif, een dochteronderneming van KLM. Waarschijnlijk had die man toen bij hem gewerkt? Veel succes met jullie bezigheden! Grotjes!
    en

• 28 Februari 2016 - 13:16

Ank En Frans Van Hasselt:

Dag Elly en Jantinus,

Ook op jullie eerste reisverslag heb ik gereageerd, maar dat bericht wilde toen niet de deur uit.
    Hopelijk, dat het dit keer wel lukt.
    Jullie verhalen weer met grote belangstelling gelezen, hoewel je er niet bepaald vrolijk van wordt.
    Wat is het toch ongelooflijk ongelijk verdeeld in de wereld.
    Per dag komt er een flink aantal miljonairs bij.
    Maar fijn, dat jullie daar zoveel kunnen betekenen.
    Wel een kunst om er niet moedeloos van te worden!
    We wensen jullie sterkte met het op afstand meeleven met broer en zwager Henk, die mogelijk een flinke ingreep moet ondergaan.
    Veel succes in alle opzichten en we zien uit naar jullie volgende verslag.
    Het ga jullie goed.
    Heel hartelijke groet,