Pasen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Pasen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Pasen

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

08 April 2015 | Indonesië, Biak

Dit jaar zonder optreden van de zanggroep in de kerk, Pasen was te snel na onze aankomst en voor de organisatie te kort dag.
Je krijgt hier niet vaak, het hoe en waarom te horen, mensen vinden het vaak makkelijker een onderwerp niet ter sprake te brengen, dan uit te moeten leggen waarom zij geen zin, of tijd hebben.
Zondag hebben we een tocht gemaakt, ri oost Biak naar kampong Soon en Adubai dit was in de Nederlandse tijd kampong Landbouw.
Er staan hier nog huizen uit die tijd en er zijn nog kruidnagelbomen maar die zijn niet onderhouden en enorm uitgegroeid.
Een aantal jaren geleden is er een poging gedaan om er rijst te verbouwen maar dat is niets geworden, wel kwamen we bij een mooi aangelegde tuin waarin pinda’s verbouwd werden.
Jt heeft nog een plant meegekregen, dus wie weet wat wij volgend jaar oogsten.
Tweede paasdag gingen wij naar noord Biak een enorm eind rijden, we wilden daar in heel arme kampongs kinderkleren uitdelen.
We stopten bij een zeer armoedig boeltje waar kinderen liepen, tot onze verbazing zagen wij de bewoners met hun kinderen het bos in vluchten, zo schokkend om mee te maken dat mij de tranen in mijn ogen schoten.
De reden was helaas ook schokkend, Margriet liep achter hen aan en kon ze geruststellen, zij vertelden later dat er een week daarvoor een zwarte auto was gestopt waarin mensen zaten die enkele jongens probeerden de ontvoeren.
Onze goed gevulde kleding doos was deze middag zomaar leeg we hadden spijt dat we niet meer bij ons hadden, de mensen zijn zo blij en wanneer je in van die stralende ogen ( vooral meisjes) kijkt dan wil je morgen wel weer op pad.
Hierna zijn we naar een mooi strandje gegaan waar we de door Margriet gekookte mie hebben gegeten, nog een verse jonge klapper leeg drinken en je dag is weer perfect.
Op de weg naar huis nog een leuk plaatje geschoten een man had zijn hond achterop de motor liggen wat een grappig gezicht, hij blafte ook nog toen ik hem op de foto wilde zetten.

• 08 April 2015 - 22:18

Kees Jansen:

Lieve Nicht en Neef,
    Wat een verhalen allemaal en sociaal werk is jullie niet vreemd, begrijpen wij. Wat is het toch jammer, dat de groei in dat land zo langzaam gaat en vooral scholing is en blijft een zeer belangrijk punt, zowel voor kinderen, maar ook de ouderen hebben dat nodig. Soms denk je wel eens, waar doen kullie het voor, maar als je dan die kindersnuitjes ziet, dan is dat gauw over. Wij wensen jullie nog hele prettige dagen toe en het schiet alweer op. De uitnodiging voor het Jansen-weekend ligt al in de emailbox. We horen graag jullie verhalen. Lieve groetjes van Leonie en Kees.

• 09 April 2015 - 16:52

Jantsje:

Het nieuws met foto van de twee met hun moeder skypende tieners vond ik t mooiste van deze week. Joodsgezegde: wie 1 mens heeft gered, heeft de hele wereld gered. Bij deze.

• 14 April 2015 - 16:12

Wlly Alblas:

heb genoten van jullie mooie foto's
    zijn de kinderen goed aangekomen?

• 25 April 2015 - 23:36

Ilse Fliers:

Hi mijn dochter en ik zitten voor 2 dagen in Biak. Jammer jullie gemist te hebben. Vraag, worden hier vaak kinderen ge kidnapped?
    Salam