Depok - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Depok - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Depok

Door: ellyenjantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

30 April 2014 | Indonesië, Biak

Depok,
Zondag was de eerste dag in Depok, dit is een plaats die ondertussen een deel van Jakarta is geworden met een heel bijzondere geschiedenis die op internet wel te vinden is.
In het kort komt het neer op een dorp dat gesticht is door een Nederlander in zestienhonderd zoveel, er werd aan 12 gezinnen grond gegeven met als voorwaarde dat er Nederlands gesproken werd en men protestants christelijk zou zijn.

Wij gingen naar Depok omdat wij daar Wawang kennen hij spreekt uitstekend Nederlands waar hij les in geeft en ook werkt bij het Erasmus instituut in Jakarta, wij laten de grote koffers bij hem achter tijdens onze rondreis.
Wawang kwam ons halen in het hotel en we zijn eerst bij hem thuis geweest waar we thee dronken en bijpraten, zijn moeder woont naast hem en zij kwam ook even langs, zij stamt af van de eerste bewoners van Depok.
We zijn gaan wandelen door het oude Depok waar we onder andere keken op de oude begraafplaats waar veel Nederlandse namen te vinden zijn.
Onderweg hebben we lekker gegeten en heel veel zitten kletsen, we gingen met de taxi terug naar het hotel.
Die taxi’s zijn grote auto’s waar je op bankjes achterin zit, het is uitkijken met in stappen zo laag zijn ze, onderweg stapte een man in met wel dertig bij een gebonden schoenen dozen waardoor iedereen er klem in kwam te zitten Betteke en kregen daar vreselijk de slappe lach van waar de rest van de passagiers met stomme verbazing naar keken.
Avonds met Wawang koffie gedronken en afgesproken dat hij de volgende dag samen met ons naar Sukabumi zou gaan.
De reis naar Sukabumi duurde uren niet door de grote afstand maar door de drukte op de weg.
Het bleek een groot probleem om een hotel te vinden dit kwam door vergaderingen die daar gehouden werden die dag.
We kwamen in een vergane glorie hotel terecht, geen warm water muffe bedden en een gore uitstraling, maar voor een nacht te overleven( is gelukt)
We zijn lekker gaan eten in een gezellige tent waar Jantinus aan de praat kwam met de manager van het bedrijf die hem wel wist te vertellen hoe wij bij ons reisdoel van vandaag moesten komen.
Ons reisdoel was de theeplantage vinden waar Betteke haar ouders voor de oorlog hebben gewerkt en gewoond.
Morgen zal zij de zoektocht van vandaag dan ook beschrijven.