Namen van Biakkers waar we veel mee omgaan. - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Namen van Biakkers waar we veel mee omgaan. - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Namen van Biakkers waar we veel mee omgaan.

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

16 Maart 2014 | Indonesië, Biak

In de loop der jaren kennen de trouwe lezers al veel namen van mensen die vaak in onze verslagen voorkomen voor hen dus een opfrisser.
Octov is de man die hier op het erf woont met zijn vrouw en vier kinderen, hij is de beheerder van dit huis.
Inge woont haar hele leven hier spreekt uitstekend Nederlands zij is een goede vriendin van ons geworden en helpt ons bij de hulpprojecten ook als wij in Nederland.
Margriet onze Biak dochter goed opgeleide Papua vrouw die ook Nederlands spreekt en samen met Inge de hulpprojecten doet.
Noortje spreekt ook Nederlands zij logeerde samen met Margriet al eens bij ons in Nederland.
Jenny zij was enkele jaren geleden de tolk van Jantinus op het werk, kreeg in dat eerste jaar een zoontje die zij Jantinus noemde (klinkt als Jantinoes), hij is nu bijna 5 jaar.
Helaas hoorde Jantinus toen hij hier kwam dat het met Jenny niet goed gaat, zij heeft tbc en slikt al een paar maanden medicijnen.
Bij navragen bleek dat zij niet veel meer dan alleen rijst te eten hebben en juist goede voeding is van levensbelang bij tbc.
Gister hebben we een matras voor haar gekocht om wat comfortabeler te kunnen liggen, en voedingsmiddelen die zij nodig heeft, we hopen maar dat het helpt het is wel heftig om haar te zien.
Het leek zo mooi zij was aan de studie en we hadden een betere woning voor hen gevonden, hopelijk overleeft zij het maar het maakt wel bang.
Hierna hebben we nog rijst, thee, suiker en gecondenseerde melk gebracht bij heel arme gezinnen in twee kampongs.
Het kost wat tijd voor Inge en Margriet een toko hebben waar de rijst goed en niet veel zij zijn zuinig op de gekregen centen en zijn ook heel kritisch in het beoordelen van de gezinnen.
Het was een lange tocht met wegen waarvan Betteke soms het gevoel had dat zij in een kermis attractie terecht was gekomen, maar er viel veel te zien en te genieten.
Bij kampong Samber een poosje aan het strand gezeten en door de kampong gelopen, een leuke afsluiting.

• 16 Maart 2014 - 11:31

Gerda En Hans Jaap:

Betteke wat maak jij wat mee. Ongelooflijk wat een impressies en ervaringen. Bijzonder dat dit allemaal kan en dan ben je nog maar net begonnen. We volgen jullie met veel plezier. Groeten aan je onbekende vrienden en een dikke Hollandse knuffel van Gerda en Hans Jaap

• 16 Maart 2014 - 11:48

Henk En Hennie Van Goor:

Wij kunnen ons voorstellen dat dit allemaal diepe indruk op jullie maakt, vooral op Betteke want zij is daar voor het eerst.
    Toch fijn dat jullie iets voor die mensen daar kunnen betekenen.
    Wellicht horen we nog wel weer van jullie, het is leuk om de verslagen te lezen.
    Lieve groeten, Henk en Hennie.

• 16 Maart 2014 - 15:50

Truus:

Oh wat vreselijk om Jenny zo te zien, ze was altijd wat we in Nederland noemen "hollands welvaren". Nu zo mager. Kan me voorstellen dat het je bang maakt, maar laten we moed houden en hopen dat de medicijnen aanslaan. Doe haar de groeten van mij.

• 16 Maart 2014 - 18:16

Henk En Bets:

Wat een verdriet om te horen dat Jenny zo ziek is,hopelijk knapt ze nu weer op met goed eten en een goed matras.
    Wij horen bekende namen waar jullie al een tijd vriendelijk en goed door ondersteund worden.
    Wij zijn in gedachten bij jullie .
    Weer mooie foto,s en en goed verslag.

• 16 Maart 2014 - 21:28

Mini En Henk:

Hallo,

Wat een vreselijke ""LABBEKAK "van een engelenbewaarder heeft Jenny gehad .
    Lijkt mij het beste dat het algemeen geheugen aan de bankrekening Elly en JanT een flinke opdate moet krijgen zodat dat Jenny de komende tijd verzekerd is van goed en vers eten.
    We doen er samen wat aan rekening no van JanT is NL96RABO0369419626 J.Weggemans ovv Biak Jenny enz.
    Wij gaan u voor wie volgt.

Voor de eventuele outsiders De uitdrukking" Labbekak van een engelenbewaarder" is van Marijntje Gijzen
    de hoofdfiguur uit het boek van A.M.de Jong

We zijn het zeer eens met de opmerkingen over mooie foto's en leuke verslaggeving.
    Iets snap ik niet " Het kost wat tijd voor Inge en Margriet een toko hebben waar de rijst goed en niet veel zij zijn

Groet
    Mini en Henk