Palmpasen, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Palmpasen, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Palmpasen,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

02 April 2012 | Indonesië, Biak

Zoals al verteld vandaag waren er overal feestjes ter eer van jonge mensen die belijdenis hebben gedaan.
Wij waren bij drie feestjes uitgenodigd, van kinderen van werknemers van het waterbedrijf, dus kwamen we overal veel mensen tegen die daar werken.
Voor dat er gegeten wordt is er vaak nog weer een huisdienst de dominees maken op zo’n dag overuren, bij de eerste twee was de dienst afgelopen maar bij de derde was een heel uitgebreide dienst van een klein uurtje.
Het valt op dat er overal ook rekening gehouden wordt met mensen die moslim zijn, er is dan een aparte tafel met eten waar geen varkensvlees opstaat.
Het zijn altijd buffetten wel geeft een familielid je het bord aan, waarna je kunt pakken wat je wilt, je eet met het bord op schoot, er is rijst, groente, kip, vis en soms varkens saté en ook wel rundvlees, kroepoek en soms fruit het hangt een beetje af van de financiële mogelijkheden van een fam.
Er worden envelopjes met inhoud gegeven maar lang niet door iedereen, wij hadden nog grote kaarten met Hollandse taferelen, daar plakken we dan een envelopje achter, maar alleen de kaart vinden zij al heel leuk om te krijgen.
De meisjes dragen een soort bruidsjurk de jongens keurig in zwarte broek en wit overhemd.
Na een poosje zitten ga je weer even handen geven en dan naar de volgend en uiteindelijk naar huis.
Aan het eind van de middag zingen bij Truus thuis, was weer gezellig en het klinkt goed, donderdag nog een laatste oefening in de kerk en dan moet het lukken.
Tot onze verbazing heeft de naaimachine man de eerste twee machines vandaag gebracht, na het zingen zijn we ze gaan bekijken, het zijn heel eenvoudige trapnaaimachines, we hopen dat er veel mensen plezier van krijgen.
Vanavond een kliekje macaroni gegeten, dat smaakte ook weer lekker.
Nu lekker voor de tv en dan is ons weekend al weer voorbij, die van jullie duurt nog even.

• 01 April 2012 - 20:51

Hemiol:

Ave,
    Palm palm poasen de wind die kump uut voasen'
    daar liepen we dan met een broodhaantje op een stok versierd met palmtakjes.en de meisjes hadden dan ook nog een zonnewiel horizontaal op de stok met op de vier windstreken een kuikentje.
    mooie heidense symbolen die zo langzamerhand in het vergeetboekje raken.
    Dus in Biak draaien ze direkt die haantje de nek om en worden ze geb
    raden en opgediend geen gek idee.
    Samen eten is bij jullie in Biak een veel voorkomend verschijnsel geeft een saamhorigheid en bij misschien ook wel vrij velen een volle maag die anders minder gevuld zou zijn.
    Jaap en Tiny Meijer hebben woensdag bij ons gegeten gisteravond de kinderen uit Olst ook hier wordt het samen eten als een bindende factor ervaren .
    Het aspect van gevulde maag is in ons klagende nederland niet noemenswaardig aanwezig.
    Belijdenis is hier bij mijn weten een vergeten woord geworden.
    Niet zo erg denk ik .
    Tijdens het samen eten worden er verschillende bomen opgezet en levensvragen passeren de revue iets anders dan de belijdende kerk?
    Och ik weet het niet ,een andere vorm ,andere tijd ,dit was mijn reaktie van zondag 1 april en geen grap.

Groet,
    brozwahe

• 01 April 2012 - 21:45

Hillie:

Het moet heerlijk zijn om in den vreemde uit genodigd te worden voor een feestje, en je dan toch nieteenzaam te voelen omdat je er al zo veel mensen kent.
    toch vraag ik me af Elly hoe je dat red met de taal, kan je de taal al zodanig spreken en verstaan dat je je verstaanbaar kan maken of is er altijd wel iemand in de buurt die je daar mee helpt door te tolken.
    Maar goed het is al met al toch weer een leuke dag geworden.
    en even voor je broer een opmerking bij ons in de kerk word er elk jaar nog belijdenis gedaan hoor het kan wel eens variëren het ene jaar 4 a 5 het andere jaar een stuk of tien dus het is niet een uitstervend iets althans niet bij ons.
    Fijn dat de naaimachines er eindelijk zijn, Maar je kent hety gezegde toch wel een zondagsteek houd geen week.
    maar uit proberen kan geen kwaad
    nou bedankt maar weer voor het leuke verslag en de foto's Een hartelijke groet uit Amersfoort

• 02 April 2012 - 05:36

Alvi Sitepu:

Jullie hebben drie keer gegeten :)
    Allebei lekker toch .. :)