Het weekend, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Het weekend, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Het weekend,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

26 Maart 2012 | Indonesië, Biak

Afgelopen zaterdag heeft het van de ochtend tot ver in de middag heel hard geregend, Jantinus was blij dat het geen werkdag was want dan kan er niet optimaal gewerkt worden, zelf ga ik toch voor een droog weekend.
Vandaag was het weer stralend en bloedheet, maar toch prettiger dan al die regen.
Wij zij met Inge en Margriet naar het huis wat we vorige week hebben laten zien geweest en hebben overleg gehad met de fam. en mannen uit de buurt of zij mee willen helpen met het bouwen van een nieuw onderkomen voor moeder en dochter.
Dat is nog niet altijd makkelijk er zijn mannen die denken dat wij geld zat hebben en wel een dik loon kunnen betalen.
Maar na enige uitleg van Inge, wij helpen maar verwachten ook van fam. en kampong genoten dat die de handen uit de mouwen steken voor hun medemens.
We zijn we eruit en volgende week kan er gestart worden, de vrouw woont nu al bij haar broer omdat een andere broer in een dronken bui de zaak helemaal in puin had geslagen, een familie kwestie die ondertussen is opgelost.
Hierna nog naar een paar gezinnen geweest die in diepe armoede leven en ook in het rijst project worden opgenomen, na een aantal van die bezoeken zakt de moed je soms wel in de schoenen, het hakt er echt in.
Jullie lezen regelmatig een oproep van onze broer Henk om ons mee te helpen wat aan de armoede te doen, jullie kunnen ons en de Papua’s daar heel blij mee maken, echt met 10 euro kun je al heel wat rijst kopen.
Hierna naar Mokmer geweest dat ligt aan zee en in de jaren 50 is daar voor de kust een KLM toestel verongelukt en heeft de bevolking een aantal mensen kunnen redden.
Er hangt als herinnering daaraan al een in Nederland gegoten klok, als dank aan de bevolking maar in juli komen hier een aantal overlevenden om de ramp en hun familieleden te herdenken.
Er komt een klein museum en een gedenkplaat, omdat Jantinus daar contacten over heeft zijn we bij de architect van het monument geweest om te vragen of er al schot in de zaak zit.
De man had alles keurig voor elkaar en de bouw start direct naar de Pasen.
Om vier uur was het weer oefenen voor het zingen met de Pasen, erg gezellig, we werden voor morgen uitgenodigd door een van Truus haar leerlingen om morgen op haar verjaardag te komen.
Waarvan morgen weer een verslagje.

• 25 Maart 2012 - 16:52

Henk En Bets:

Hoi beste mensen het heeft hier niet geregend maar heel mooi weer eindelijk.
    En wij heben de zomer tijd weer ingesteld en is hat savonds weer wat gezelliger oftewel langer licht.
    Zo te lezen wordt er nog wel eens aan een verbouwing gedaan maar dan oorzaak drank.
    Toen ik met Jantinus en Jan Eeefting in Biak verbleven hebben wij hier en daar een stokekerij gezien en geroken.
    Hen jij de keel al geschraapt voor het zingen in het koor Jantinus want volgens mij kan jij heel GOED zingen.
    En daar zit wel meer alcohol in dat drankje dan hier bij ons.
    Wij hopen dat de aktie een paar stuivers opbrengt want er zijn natuurlijk heel andere zaken die daar spelen,armoe en nog eens armoe.
    Ik heb een stuk gelezen over het vlieg ongeluk de oorzaak is nooit gevonden.

• 25 Maart 2012 - 17:18

Hemiol:

Ave,

Ongeveer een uur geleden Mijn verlate commentaar op afgelopen week weggeklikt.
    En ja hoor "het weekend "komt binnen.
    Heb ik een mooi stukje geschreven,met oa oproep aan volgers en andere belangstellenden om de aktie van Elly en JanT. voor de VOEDSELHELP,BOUWPROJECTEN en SCHOOLBOEKENGELD toch daadwerkelijk te steunen laat ik mijn muis schrikken voordat ik het stukje geplaatst heb en je raad het al alles is verdwenen en ik kan opnieuw beginnen.Maar ja het is ook bij ons weekend en de bouwactiviteiten op de OH , kasten bouwen van kaasplanken begint maandagmorgen weer en ik heb nu de tijd word ook niet afgeleid door Mini want die is met twee vriendinnen dit week-end bij Dini in Heerlen.Voordat er weer iets misgaat plaats ik dit stukje en kom direct terug met een wervende tekst aan de volgers.
    brozwahe

• 25 Maart 2012 - 17:39

Hallo ALLEMAAL !!!!!:

Beste volgers,
    U hebt het met eigen ogen weer gezien en gelezen.
    HULP IS EN BLIJFT IN EERSTE INSTANTIE NOODZAKELIJK !!!!!!
    Met euro 10,00 helpt u een gezinnetje met plm 30 kg rijst weer een maand vooruit,
    Met euro 10,00 wordt er plm 1/6 dak met golfplaten gedicht,
    met Euro 10,00 kan een kind een deel van de nodige boeken voor vervolg onderwijs kopen.
    Het beste is om de actie in uw familie en vrienden kring te promoten(OP DEZE MANIER IS AL 370 euro binnen gekomen)
    Als tastbaar symbool ontvangt u voor iedere 10 euro een miniatuur zakje rijst of miniatuur golfplaatje of een boekenlegger.
    Voor foto's van rijstzakje en golfplaatjes mail : hajolst@ziggo.nl
    van de boekenleggers zijn nog geen foto's beschikbaar.
    Wanneer u het geld stort op rekno.348710097 tnv.Jansen,Olst mvv.BIAK dan gaat het totale bedrag
    naar Biak.
    U kent het verhaal nog van de "strijkstok"er blijft niet aan hangen.
    Groet ,
    Henk Jansen Olst

• 25 Maart 2012 - 18:32

Jan Engberts:

We ontvangen pas sinds afgelopen week weer dagelijks jullie berichten (iets misgegaan schijnbaar) ik heb net alle berichten tot nu toe gelezen. We vinden het heel leuk om jullie belevenissen te volgen. Mooi dat jullie de mensen daar op weg helpen. Jt ben ook benieuwd naar jouw werk en de vorderingen.

• 26 Maart 2012 - 01:10

Hillie:

Hallo Elly en Jantinus.
    ik schrok me werkelijk een hoedje toen ik het filmpje even aan zetten wat een herrie.
    Wat fijn dat jullie de plaatselijke bevolking ook zo ver kunnen krijgendat ze ook een handje uitsteken voor een echt arme mede mensen in hun land heerlijk als je op die manier kan bij dragen om het leven van een ander wat dragelijker te kunnen maken.
    Ook leuk dat jullie morgen voor de verandering weer eens een feestje hebben geniet er maar van want het verjaardagskind al is ze dan misschien al volwassen vergeet dat nooit.
    en zo krijgen jullie er steeds meer nieuwe vrienden bij.
    bedankt weer voor de foto's en het verhaaltje hartelijke groeten Hillie

• 29 Maart 2012 - 15:08

Ben En Wil:

Ik lees niet elke dag jullie verhaal, maar was nu getroffen door het verhaaltje over de klok in Mokmer. In 2009 ben ik nog speciaal erheen geweest om dat te zien. Namelijk de ouders van een oude dienstmaat van mij zaten in dat vliegtuig.
    Als je voor de klokketoren staat zie ook dat er een bordje hangt waarop staat dat Don & Ninja de klokketoren gerestaureerd hebben. Don zie ik momenteel om de week op het vliegveld De Kooy bij Den Helder.
    Groeten Ben en Wil uit Alkmaar.