Bij de Dani’s - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Bij de Dani’s - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Bij de Dani’s

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

07 Mei 2011 | Indonesië, Wamena

Vandaag zijn we naar het noorden gereden waar de Danis stam woont je rijd er door een prachtige natuur er is steeds wat te kijken.
Onze eerste stop was bij de politiepost, die onze surat jalan moest controleren en er moet betaald worden, dat hoort er nu eenmaal bij.
Toen we bij de eerste hutten kampong aan kwamen, waren er een heel stel vrouwen en kinderen die ons opwachten, Jantinus begon te fotograferen en toen bleek al gauw dat zij goed in rekenen waren, ze vroegen direct per foto geld.
We klommen de kampong binnen en daar lieten zij ons de struik zien waaraan de vruchten groeien waarvan de mannen hun koteka ( peniskoker) maken.
Er is in deze kampong een mummie die 350 jaar is wanneer je daar een foto van wilt moet je ook betalen.
Het maken van foto’s is big business voor deze mensen, je moet per vrouw met ontbloot bovenlijf en man met peniskoker betalen, Jantinus kent de klappen van de zweep en heeft uit de losse pols weer meer plaatjes geschoten dan betaald.
Op een van de foto’s kun je de handen van een oudere vrouw zien die heel wat vingerkootjes mist, wanneer een vrouw een mannelijke naaste familielid verliest vader, zoon dan wordt met een steen het bot van het gewrichtje verbrijzeld waarna het eraf wordt gesneden, het waarom van deze handeling is ons nog niet duidelijk, dat het afschuwelijk is wel.
Aan het eind proberen zij van alles aan je te verkopen en op een erg opdringerige manier.
Hierna gingen we langs een heel modderig pad naar een volgende kampong erg mooi onderweg zie je de varkens heerlijk rond wroeten.
In deze kampong liet een van de bewoners ons zien hoe hij vuur kon maken dat ging met een stuk hout waarin kerven zaten en daar liet hij heel snel een bamboe twijg langs bewegen en er was al heel snel vuur.
Jantinus heeft zijn hoofdtooi met veren gekocht en Mark een ander met veren Kasuaris vogel.
Er liep steeds een man naast mij om me te helpen door hier en daar een plank of een steen in de modder te leggen waar ik op kon stappen, ook Rufus onze gids bleef in de buurt, maar ondanks de goede zorg ging het mis en gleed ik weg en zakte in de modder waardoor ik op mijn knieën terecht kwam.
Gelukkig deed het geen pijn, zij hielpen mij omhoog en naar de rivier waar zij mijn slippers en voeten wasten.
Hierna ging ik aan de hand van een penis man verder door de rivier, Jantinus en Mark waren ondertussen van de schrik bekomen en hebben het vastgelegd het was een komisch gezicht, en dat was aan hun gezichten te zien.
Maar oordeel zelf de foto is erbij.
Hierna zijn we naar een soort picknickplaats gereden waar we even onze meegebrachte broodjes hebben gegeten.
Onze gids laat ons steeds ook een stuk lopen dat is leuk want je ziet alles veel beter, op een gegeven moment zei hij hier gaan we even lopen, en je hebt geen idee waarheen maar heel verassend kwamen we op een prachtige plaats terecht met een weer een heel bijzondere brug.
De constructie had een hoog scouting gehalte, maar ondertussen zijn we al heel wat gewend, hierna zijn we maar even doorgelopen omdat het zo vreselijk modderig was.
Hierna terug naar het hotel en later nog naar het internet café want in het hotel is geen internet.
Morgen gaan we weer op stap met onze gids waarmee we het echt getroffen hebben.






  • 08 Mei 2011 - 10:24

    Oma Van Dergraaf:

    marjolein wij den vaak aan jou daar in
    verre land.wij wensen je daar heel veel moed en sterkte en te zijner tijd een goede thuiskomst.veel liefs van opa en oma van der graaf.

  • 09 Mei 2011 - 01:16

    Hillie Koning.:

    Hallo Elly en Jantinus.
    daar ben ik dan eindelijk weer eens, ik volg jullie nog steeds hoor maar ik ben heel erg druk. en kan het dan niet op brengen om na het lezen ook nog commentaar te geven.
    Maar nu ik ook nog eens Mark zijn verslagen lees, wat betekend dat ik dubbel geniet.
    nu het hier ook lekker warm is kan ik me nog beter bij jullie verhalen indenken wat jullie allemaal mee maken
    niet alleen in woord maar nu nog meer in beeld, het is echt genieten hoorbedankt en geniet deze week nog maar lekker, dan geniet ik mee.
    Hartelijke groeten en veel liefs Hillie

  • 09 Mei 2011 - 08:19

    Wil En Ben:

    Wij zijn 2 jaar geleden ook over de hangbrug gelopen, toen waren er ook al planken stuk. Alleen de rivier stroomde niet zo woest als bij jullie, geweldig toch dat je dan de oversteek maakt. Verder was mijn ervaring ook dat zo'n kampong met mummy net Volendam en Marken is alleen de kleding is heel anders!! Je bent daar ook in een heel andere wereld, gammele becaks en internet café. Probeer het allemaal zo goed mogelijk op te nemen want het is nog uniek, maar hoelang nog.
    Groetjes uit Alkmaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantinus en Mark

Weer in Biak Papua

Actief sinds 11 Jan. 2009
Verslag gelezen: 826
Totaal aantal bezoekers 563182

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 14 Maart 2024

Biak 2024

16 Augustus 2022 - 15 September 2022

Samen met Mark naar Biak

12 Februari 2020 - 08 Maart 2020

Jantinus op Biak

05 September 2018 - 27 September 2018

Naar de bruiloft op Biak

14 Februari 2016 - 14 Februari 2016

Biak 2016

26 Februari 2015 - 26 April 2015

Elly en Jantinus in Biak

18 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Biak 2014

28 Februari 2013 - 28 April 2013

Hoe het ons vergaat in Biak 2013

23 Februari 2012 - 22 April 2012

Ons verhaal in BIAK 2012

28 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Biak Papua 2011

05 Februari 2010 - 22 Mei 2010

Alweer in Biak

02 Oktober 2009 - 27 November 2009

Terug in Biak

14 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: