Een perfecte dag, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een perfecte dag, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een perfecte dag,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

01 Mei 2011 | Indonesië, Biak

Vandaag met een prahu eerst neer het eiland Masinam gevaren, op zich al heel leuk het is heerlijk op zo’n prahu op het water te zijn.
Op Mansinam aangekomen eerst naar het monument gegaan dat herinnert aan de komst van de eerste zendelingen in Nieuw Guinea op 5 februari 1855.
Dit wordt een keer in de vijf jaar heel groots gevierd op het eiland dan komen er mensen uit heel Papua naar toe.
Doorgelopen naar een bron die naast de kerk is, hieruit putten mensen water om daarmee hun gezicht wassen, dat hebben wij ook gedaan.
Het is was erg leuk dat Noortje bij ons was die er veel van weet en kan vertellen, zij is vaak wat stil in groot gezelschap maar zo onder ons spreekt zij veel beter Nederlands dan dat er anderen bijzijn.
De bron is genoemd naar een Nederlandse zendeling van Hasselt, vorig jaar is een van zijn achterkleinzonen met zijn vrouw daar geweest wij hebben hen toen op Biak ontmoet.
Na verder wat rondkeken te hebben, hebben we onder een afdak aan zee wat zitten drinken en tot onze verrassing zagen wij een groep dolfijnen zwemmen, dat is wel heel bijzonder ze sprongen niet maar je ziet ze duikelen.
Hierna zijn we met de prahu het eiland rond gevaren, heerlijk is dat, je kijkt je ogen uit, we zijn weer aan land gegaan bij Lemon eiland, dit is vrij klein, maar heel Nederlands gezind we zagen borden over kerkelijke samen werking met een kerk in Velp en de kerk heet de Ark van Utrecht.
De kampong bewoners zaten bij elkaar en kregen uitleg over het ontstaan en de gevaren van een tsunami, er was een groot bord met platen ter verduidelijking.
Omdat Mark nog nooit klappermelk had gedronken heeft Jantinus gevraagd of ze voor ons klappers uit een palm wilden halen en openmaken.
Van een jonge klapper slaan ze met een groot kalmes een stuk af waar ze een soort lepel van maken, dan een plak eraf zodat er een klein gat ontstaat waar je uit kunt drinken als hij leeg is halveren ze de noot en dan kun je met je lepel de jonge kokos eruit eten.
We gingen weer aan land bij de kerk waarbij de eerste zendelingen begraven zijn en daarbij ook een aantal jong gestorven kinderen van dominee van Hasselt.
In het Hotel samen wat gedronken en even bij komen, om daarna met ojeks naar Donna te gaan theedrinken met heel veel lekkers erbij, zij is de dochter van Inge uit Biak en had ons uitgenodigd.
Zij vroeg of wij kennis wilden maken met een meisje wat in september in aan de TH in Enschede gaat studeren en ook al wat Nederlands spreekt, zo leerden wij Martha kennen, en zoals dat hier gaat was het zo geregeld dat zij morgen met ons op stap gaat in haar vaders auto.
Dus alweer een gids en ook nog een auto, Noortje kan niet mee die heeft voor haar werk een overleg op de universiteit hier.
Vanavond weer lekker gegeten en aan het water koffie gedronken, terwijl ik dit zit te typen komt Jt al weer Rambutan en nog een vrucht brengen die mensen hem gegeven hebben.
Jullie zien het een lang verhaal over een lange mooie dag.

• 01 Mei 2011 - 20:12

Jan IJzerwater:

Je weet niet wat je ziet .... Maak veel foto's maar niet zoveel als de amerikanen doen. Die zien pas thuis waar ze geweest zijn.
    Je bent er nu en geniet nu. Maar, het is eigenlijk niet nodig om dt tegen jullie te zeggen.

• 02 Mei 2011 - 10:07

Henk En Bets:

Het ziet er weer mooi uit.
    Jullie doen alles op een geweldige mannier ook betreft het afscheid van de collega,s een ieder wordt er bij betrokken klasse.
    De vehalen de foto,s geweldig.
    Het is niet te bevatten wat jullie mee maken,het is een grote familie met elkaar.
    Dat gevoel moet er ook zijn ,anders kan je er volgens ons ook niet zolang zijn?
    En wij zien op de foto,s dat Mark met volle teugen geniet.
    groet,
    Henk en Bets