Tau Tau poppen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Tau Tau poppen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Tau Tau poppen

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

06 Mei 2010 | Indonesië, Batavia

Vandaag zijn we eerst naar een aantal traditionele huizen wezen kijken, het is een heel wonderlijke bouw het dak doet je denken aan een schip.
Er staan hele groepen bij elkaar met verschillende functies opslag van rijst woning en een ruimte waar gestorven fam. leden worden neergelegd.
De overleden mensen worden hier gebalsemd, en blijven bij de familie en worden later als er geld voor is met een ceremonie naar de rotsen gebracht waar de kist in word geplaatst, de rijke mensen het hoogst in de rotswand.
Van de overledenen worden poppen gemaakt, tau-tau genoemd , deze beeltenissen van de overledenen, die bedoelt zijn om de geest van de overledene naar het hiernamaals te begeleiden en ter nagedachtenis voor de familie.
Deze worden in de uitgehakte balkons in een soort galerij in de rotswand geplaatst.
Wij zijn daar wezen kijken, begeleid door een gids met lamp gingen we de rotsen in waar we heel veel kisten van jaren her zagen maar ook een die drie weken geleden was geplaatst.
Sommige kisten waren stuk gegaan dan zag je de schedels liggen, het was een heel geklim en soms moest je heel krom onder een rotspunt door.
Nu ben ik niet zo van de grotten maar dit was toch de moeite waard.
Hierna zijn we naar een kampong gegaan waar een ceremonie werd voorbereid, er wordt een stier geslacht en vooral de enorme hoorns zijn belangrijk, die worden aan het huis gemaakt, je ziet hele rijen hangen.
Ook worden er varkens meegedragen in de stoet, evenals rijst en drinken, zij worden meegedragen vast gemaakt aan bamboe deze leefden nog, maar er werden ook varkens geslacht en boven een vuur in bamboe gekookt.
Hoe het allemaal precies zit weet ik nog niet maar het is voor ons een vreemd gezicht, de mensen hier zijn christen maar ik denk dat er toch ook sprake is van voorouder verering.
We waren blij dat wij deze dingen allemaal gezien hadden voor het begon te regenen want het heeft hier de rest van de dag enorm geregend.
Vanavond was er een Duits stel kennelijk op huwelijksreis, het personeel bracht al zingend een taart voor hen binnen waar zij ook voor de andere gasten een stuk van rond brachten, leuk idee

• 06 Mei 2010 - 16:47

Mini En Henk:

Hallo allemaal,

Mooie huizen en dan zeker zonder een dure ,liefst buitenlandse architect.

Ik heb vandaag de veiling voor as.zaterdag ingericht met een oud vlees keurmeester.
    Ik zal de foto's van de slachtpartij niet aan hem later zien.

Leuk idee dat van die poppen zal hier wel niet lukken over pak weg 100 jaar hebben we hier dan
    16.ooo.ooo poppen.Te veel poppenkast.

Over gisteren, Tana heeft voor de Jansens uit Loenen ee andere herinnering.

Geniet, schrijf, fotograveer, leuk om mee te beleven

Groet,
    Henk

• 06 Mei 2010 - 17:03

Jantsje:

Jeetje wat geweldig om mee te maken! En wat een prachtige illustratieve foto's! Wauw!!
    (Niet om op te scheppen, maar wij zijn gisteren naar het zeemuseum in Vledder geweest. Ook leuk).
    En ja luitjes, christenen heb je in soorten en maten, zo zie je maar weer. Moet kunnen. Als ze 't allemaal een beetje eens konden raken, was het helemaal mooi!

• 06 Mei 2010 - 18:07

Astrid:

hallo allemaal,

nou heb ben weer helemaal bijgelezen.. wat een vervelend nieuws zo!! heel veel sterkte allemaal.. Zou wel raar zijn zo ineens met z'n drieen verder..

maar wat weer een belevenissen.. jeetje.. 8 uur hobbelen.. een slachtpartij.. watervallen.. super leuk om zo een beetje bij te blijven..

liefs astrid

• 07 Mei 2010 - 09:28

Miranda:

Idd.. erg mooie huizen... appart zeg.
    En die poppen... Mooi om mensen zo te blijven herinneren. (hier doen we dat alleen bij 50 jaar)
    Leuke ervaringen doen jullie op.
    Have fun!