Tana Toraja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Tana Toraja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Tana Toraja

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

05 Mei 2010 | Indonesië, Batavia

Gisteren overdag hebben we in Makassar rond gekeken en het fort Rotterdam bezocht, een heel complex waar vroeger KNIL militairen gelegerd waren, een soort hofje met de kerk in het midden.
Verder op de boulevard gezeten waar we overspoeld werden door plaatselijke tieners die ons met hun mobieltjes op de foto wilden zetten.
We hebben ons laten rondrijden met de hier veel voorkomende fietstaxi, wel heel leuk om in te zitten al is het soms ook wat griezelig zo dwars door alle verkeer heen.
Vandaag zijn we naar Toraja gegaan dat is een gebied op 325km van Makassar dus een lange zit in de taxi bovendien langs een vreselijk slechte weg we hebben er dan ook 8uur over gedaan om hier te komen.
De laatste uren ging het de bergen in en was het uitzicht mooi maar na uren hobbelen in een auto ben je toch moe.
De temperatuur hier is aangenaam koel door de hoogte, heerlijk even niet zweten.
Morgen gaan we de streek verkennen, er staan heel mooie huizen en het heeft een aparte cultuur waar we morgen vast meer van weten.
Mark en Jorryt zijn veilig in Nederland aan gekomen en hebben ons gebeld, fijn om ze even te horen.
Voor de duidelijkheid (zie vraag in een reactie van gister) Mark en Trea zijn onze kinderen Jorryt is Marks partner en dus onze schoonzoon.

• 05 Mei 2010 - 16:19

Mini En Henk:

Hallo Elly, JanT en Trea,

Eerst even een opheldering voor de volgers.

Ik heb Elly en JanT.via skipe gistermorgen gesproken.

En dan de Mata Biak.

Er gaat in Biak enige ongerustheid ontstaan over de overbevissing op de schelpjes.
    U en anderen hebben tot nu al voor Euro 925,00 aan schelpjes gekocht
    (er komen er nog enkele bij)een enorme hoeveelheid.

Van E en JT hoorde ik dat er reeds voor één gezinnetje de erbarmelijke behuizing is gerenoveerd.
    Later wordt u nader geinformeerd.

Afstanden blijven mij steeds verbazen wanneer je in Nederland zulke afstanden wilt afleggen moet je bij wijze van spreken rondjes rijden.
    Ik heb medelijden met jullie 8 uur en dan die temp.
    Maar mijn medelijden gaat ook uit naar de fietstaxirijders.....

groet,
    Henk
    grote broer van Elly

• 05 Mei 2010 - 17:09

Nichtje Inge:

Hallo, hallo,

Donalds moeder heeft geruime tijd in Makassar gewoond, ze is geboren op midden?west Java (tussen Bandung en Bogor).

Wat geweldig dat papa al zoveel Mata Biaks heeft verkocht, super!

Vandaag met Jelle naar Brummen gefietst (ijsje gegeten) en weer terug gefietst al met al denk ik 12 km. Gewoon midden op de dag maar een paar handschoenen waren eigenlijk niet overbodig geweest terwijl ik toch geen koukleum ben...
    Daar hebben de Becak rijders geen last van! De terugweg had Jelle maar wat graag in een Becak willen zitten denk ik;-)) Maar hij heeft het gehaald!

Fijn dat Mark en Jorryt veilig zijn thuisgekomen en dat jullie ze al even gesproken hebben.

Geniet verder van jullie reis ik geniet al lezend mee!
    Liefs,
    Inge

• 05 Mei 2010 - 17:42

Roel En Corry:

Dank je wel Elly dat je mij het even wat duidelijker hebt gemaakt hoe of het in elkaar allemaal zat. Niet dat dat aan het verdriet veel afdoet hoor. Het blijft enorm triest en zo jammer dat ze alweer naar huis toe moeten. Ik hoop dat jullie nog een mooie paar weken hebben. Wat leuk hé in zo'n fietstaxi maar inderdaad soms moet je de ogen maar gewoon even dicht doen in dat verkeer. Heel veel lieve groetjes van roel en mij.

• 06 Mei 2010 - 07:20

Joke:

weet je nog hoe het voelde in die prahu?

• 06 Mei 2010 - 11:45

Miranda:

Hallo Elly, Jantinus en Trea.
    Wat een verdrietig nieuws.. zo kun je zien dat er niks in het leven volledig te plannen valt. Heel veel sterkte natuurlijk die kant op, m.n. voor de jongens.
    Ondanks dat wil ik jullie toch nog veel plezier toewensen met de voorzetting van jullie reis!
    Dikke kus!

• 06 Mei 2010 - 12:17

Wil En Rob:

Hallo Elly, Jantinus en Trea,
    Wat een trieste boodschap, gecondoleerd en veel sterkte, mede naar de jongens toe. Wel fijn dat ze gelijk een vlucht naar huis hadden.
    Maar wat een ongelooflijke domper, hier had je je zo op verheugd en al lange tijd bezig met de voorbereidingen. Maar deze berichten kun je niet voorbereiden en valt zeker niet te plannen.
    Moedig dat jullie met zijn 3en toch doorgaan met de reis, ondanks het verdriet hoop ik dat jullie toch nog kunnen genieten van alles wat je nog gaat zien.
    Liefs, Wil